Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Zo ziet de ultieme professional uit de financiële branche eruit

 

Hij heeft naast kennis van de financiële sector ook ervaring in andere vakgebieden en stelt zich flexibel op. Dat kenmerkt de ultieme professional in de financiële branche als het aan de experts ligt. Welke eigenschappen zien zij nog meer als onmisbaar anno 2016?

Professionals in de financiële sector van nu moeten aan heel andere eisen voldoen dan tien jaar geleden, willen ze overleven in het vakgebied. We vroegen Pieter Riedstra, directeur en oprichter van headhunter Whyz en Michel Strikker, directeur van FBD Bankmensen, een ijkpersoon te schetsen.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken?
Riedstra: “Om het beste resultaat te bereiken, denk je als klant, niet vanuit processen. Daarbij dient de ultieme professional in de financiële dienstverlening afdelingsoverstijgend te opereren. Iemand met verantwoordelijkheidsgevoel en een initiatiefnemer, noodzakelijke competenties in mijn ogen. Nieuwsgierigheid, lef durven tonen en buiten de lijntjes kunnen kleuren zijn wat mij betreft de meest relevante kenmerken van de ultieme professional in de financiële sector. Als professional in de financiële branche moet je denken in vernieuwing. En daarbij is ervaring opgedaan op andere afdelingen of zelfs in andere sectoren belangrijk.”
Strikker: “Voorheen moesten professionals in de financiële branche vooral goed zijn in de cijfers, die ze in mooie spreadsheets plaatsten. Nu zie je dat steeds grotere delen van hun oude werk door slimme systemen zijn geautomatiseerd. Professionals moeten nu vooral goed zijn in het achterhalen van de klantvraag en de vraag áchter de vraag. Goede professionals maken de verbinding. Ook wendbaarheid is in mijn ogen een onmisbaar kenmerk van de ideale professional in de financiële dienstverlening. Hij moet in de bancaire sector verschillende petten op kunnen zetten. Dat is belangrijk bij het creëren van een verbinding tussen klant en organisatie. De ideale professional in de financiële branche is daarbij ontwikkelingsgericht. Het moet elke dag een beetje beter.”

De ultieme professional uit het vak legt dus de focus op digitaal?
Strikker: “Oprecht aandacht geven aan de klant komt de klantbeleving ten goede. Je kunt pas echt de focus op de klant leggen als ook je inhoudelijke kennis van financiële vraagstukken op orde is. Dan kun je namelijk boven de materie hangen en houd je tijd over voor andere zaken. Financiële instellingen die nog te veel vanuit het product denken, vormen een bedreiging voor hun eigen bestaansrecht. Overigens komen niet alleen deze harde, maar ook ‘zachtere’ karaktereigenschappen van pas in de financiële wereld. Denk ook aan de wijze waarop je je presenteert. Dat gaat om houding en gedrag, maar ook om kleding. Zijn outfit mag vooral niet afleiden van zijn vak. Vast staat dat de professional vertrouwen moet uitstralen. En daar draagt zijn kleding sterk aan bij.”
Riedstra vult aan: “Om digitalisering kunnen we, ook in ons vak, niet meer heen: IT wordt leidend. Maar toch blijft het menselijke aspect van groot belang. Kijk maar naar een aantal banken: die hebben juist weer vestigingen geopend, om zo klanten die waarde hechten aan een persoonlijke benadering niet uit te sluiten. Maar goed ook, want daar is het in het verleden juist misgegaan: het gebrek aan een menselijke factor. Klanten willen dat banken en verzekeraars zich verdiepen in de situatie van Piet, niet in die van doelgroepen in het algemeen. Als een klant zich dóór dat extra persoonlijke contact serieus genomen voelt, stijgt bij hem het vertrouwen in de gehele branche.”

Is de ultieme professional in de financiële branche in loondienst of zelfstandig?
Riedstra: “Het gaat om de competenties die je bezit. Of ik dan pleit voor financiële instellingen die in zijn geheel gedragen worden door flexwerkers of juist niet? Het liefst zie ik dat een afdeling bestaat uit een vaste kern, aangevuld met een flexibele schil. Dat is wat mij betreft het perfecte team van professionals in de financiële sector.”
Strikker: “Wat mij betreft maakt dat niet zoveel uit. Daar moet wel bij gezegd worden dat een zelfstandige een groot voordeel heeft. Die heeft ervaring met verschillende mensen, culturen, organisaties en werkzaamheden. Hij wordt continu gemotiveerd het beste uit zichzelf te halen en net dat stapje extra te zetten. Toch zou je altijd een vaste kern medewerkers binnen een organisatie moeten hebben, voor de stabiliteit van je bedrijf.”

Hoe kan de branche zich nog verbeteren?
Strikker: “Bedrijven moeten zich realiseren dat de wereld zich in razend tempo ontwikkelt en er andere vaardigheden gevraagd worden. Er wordt echt nog te traditioneel gedacht in werving, selectie én het bieden van opleidingen.”
Riedstra: “In mijn ogen wordt er nog te veilig geworven. Kies eens een minder voor de hand liggende kandidaat, zoals een grote verzekeraar deed. Daar werd iemand van Coca Cola aangesteld als marketingdirecteur. Een voorbeeld voor de sector, die ik dan ook graag uitdaag meer lef te tonen. Het biedt veel nieuwe kansen om professionals met ervaring in andere branches aan te stellen. We lopen op sommige sectoren enorm achter: het is tijd voor een omslag.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles