“Ik zie marketing als profit center, niet als cost center”
— 8 maart 2018Mariëlle van Hamburg bedrijft marketing met een commerciële mindset. Dat betekent ook: focussen op meetbaarheid, van lead tot booking. De digitale middelen en kanalen die tegenwoordig voorhanden zijn, helpen daarbij. “Als het aan mij ligt, verandert de marketingwereld in een volledig digitale wereld.”
Sinds 2000 werkt Mariëlle van Hamburg in de marketing en IT. In 12,5 jaar bij ATOS leerde ze het vak in alle facetten kennen, in een internationale omgeving. Van communicatie tot branding en positionering. Vervolgens volgden dienstverbanden bij Paralax en Unit4, telkens in de rol van marketingverantwoordelijke. Sinds september mag ze zich als marketingmanager bij Macaw ook met al deze facetten bezighouden.
Out-of-the-box
Met meer dan 250 medewerkers creëert Macaw vooruitstrevende technologische oplossingen vanuit kantoren in Nederland en Litouwen. Door de jaren heen heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een full service digital partner. Hoe groter de uitdaging, hoe meer Macaw in z’n element is. “Wij zorgen voor de beste oplossing door out-of-the-box te denken en meerdere invalshoeken, zoals strategie, data, marketing en sales te combineren. En we implementeren niet alleen de technologie, we zorgen ook voor adoptie van onze oplossing.”
Blockchain
Innovatie zit in het DNA van de organisatie. Iedere medewerker mag innovatieve ideeën pitchen bij het Macaw Innovation Board, van waaruit ook software wordt ontwikkeld. Niet alleen voor Macaw zelf, maar ook voor klanten: “De innovatie van de Macaw Innovation Board kan groots maar ook klein en slim zijn. Vanuit innovatie zet Macaw vandaag de dag onder meer in op blockchain en heeft al blockchaintrajecten gedaan bij klanten. We trekken samen op met Microsoft en zijn nauw betrokken bij het development proces.”
Voorspellende modellen
Aan de marketingkant helpt het bedrijf financieel dienstverleners op het gebied van websites, commerce, data en analytics. “We ontwikkelen voorspellende modellen op basis van historische gegevens. Daarmee anticiperen we op de vraag van de markt.” Voor het opzetten van die modellen koppelt Macaw CRM, data en marketingsystemen en maakt gebruik van data science en IoT.
Customer journey optimaliseren
Voor haar eigen vak vindt Van Hamburg innovatie bijzonder belangrijk. “De customer journey optimaliseren is de kern van het marketingvak bij Macaw. Concreet betekent dit: op het juiste moment de juiste content en producten aanbieden. Ik hoop en verwacht dat marketing systemen steeds slimmer worden, zodat prospects bijvoorbeeld niet meer in twee flows tegelijk lopen. Ook als het gaat om gepersonaliseerde landing pages verwacht ik dat systemen steeds beter en eenvoudiger worden.”
LinkedIn kent voor de marketeers en salesmensen van Macaw niet veel geheimen meer. “Dat is een heel belangrijke tool voor ons. Met Sales Navigater en Point Drive kun je perfect relaties opbouwen en documenten delen.” Van Hamburg is uitgesproken fan van de nieuwste mogelijkheden om slimme, meetbare marketing te bedrijven. “Een event voor alleen leadgeneratie is wat mij betreft echt schieten met hagel, old school. Als het aan mij ligt, verandert de marketingwereld in een volledig digitale wereld.”