Zapper laat Amsterdamse horeca contactloos betalen
— 22 juni 2015Met betalingsapp Zapper betaal je sinds een paar maanden contactloos met je smartphone. De app is wereldwijd een erkend betalingsmiddel bij meer dan 3000 restaurants. Het bedrijf richt zich in Nederland aanvankelijk op de Amsterdamse horeca en wist in korte tijd meer dan 30 restaurants aan zich te binden.
Erwin Hofmann, commercieel directeur van Zapper, steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken: “Binnen een jaar tijd moeten er 5000 mobiele betalingen per dag in 500 restaurants in Nederland plaatsvinden met de betalingsapp Zapper. Zapper is opgericht door een Zuid-Afrikaan, omdat hij betalingen veiliger wilde maken. Ik durf verder te gaan: betalen wordt weer leuk met Zapper. Dat klinkt heel on-Nederlands, dat klopt.”
Zapper voor de consument
De app biedt een aantal voordelen voor de gebruikers: je betaalt vanuit je stoel, met je telefoon – mits je een creditcard hebt en de app Zapper op die locatie geaccepteerd wordt als betaalmiddel. Je kan de rekening delen met tafelgenoten, fooi toevoegen en je hoeft niet (zoals bij bijvoorbeeld Daalder) eerst een wallet te vullen met digitale valuta. “Daarbij is Zapper onafhankelijk van kassa systemen, bank of van het platform, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Apple Pay”, aldus Hofmann.
Persoonlijk afscheid is gewaarborgd
De app biedt niet alleen de klant voordelen, ook de restaurants hebben profijt als ze Zapper als betalingsmogelijkheid aanbieden. “Je bespaart als restaurant veel tijd, want je hoeft niet iedereen apart af te laten rekenen. In de horeca is het belangrijk om goed afscheid te nemen van je klanten. Daarom draait het Zapper betalingsapparaat een bon uit waarop te zien is wie, door naamsvermelding op bon, aan welke tafel heeft afgerekend. Zo kun je persoonlijk afscheid nemen.”
Big data en big tips
Het voornaamste voordeel dat Zapper de restauranthouder biedt, is de beschikking over data. Hofmann: “Daarmee leer je bijvoorbeeld hun bestedingspatroon, drank- en eetvoorkeur kennen. Dat is handige informatie. Daarbij bieden we de mogelijkheid om een voucher te sturen via de app. Zo komt ‘ie niet in een spambox van een mailserver.” Niet alleen big data, ook de fooien zouden groter worden. “De app geeft je standaard de optie om tien procent fooi te geven. Daardoor geven mensen vaker een grotere fooi, aangezien ze niet meer afronden naar een heel bedrag.”
Amsterdam als startpunt
Jeff Kraaier, sales manager van Zapper, stelt dat het logisch is dat Zapper aanvankelijk vooral in Amsterdam uitgerold wordt. “Op veel gebieden speelt Amsterdam een hoofdrol, denk bijvoorbeeld aan de fashionindustrie, waardoor Tommy Hilfiger hier zijn hoofdkantoor heeft. We hadden bijvoorbeeld ook in Loppersum kunnen beginnen, maar daar waren we toch meer een roepende in de woestijn geweest. In Amsterdam doet men zoveel met mobiel. Vanaf hier gaan we groeien.”
Nederland pioniert niet
Hoewel de cijfers er rooskleurig uitzien voor Zapper – in landen als Spanje, Zuid-Afrika en Engeland zijn er honderdduizenden gebruikers van de betalingsapp in nog geen twee jaar tijd – is Hofmann zich toch bewust van de uitdaging die hem wacht. “Nederland loopt achter als het aankomt op het gebruik van creditcards, terwijl Zapper daar nog wel afhankelijk van is. Daarom investeren we in iDeal en PayPal. Vanaf augustus kan daar ook mee betaald worden via de Zapper app. Daarbij is de fee die we rekenen vaak lager dan bij creditcards. Uiteindelijk zijn de restaurants en hun werknemers namelijk diegenen die onze boodschap over het voetlicht moeten brengen.”