Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Wie wordt de sexy koning in finance?

“Vanwege het slechte imago van de sector kunnen we geen geschikte kandidaten vinden.” Of nog zo een: “Consumenten vinden finance niet sexy.” Allemaal waar. Maar dat betekent ook dat je in het land der blinden als snel koning bent.

Als uitgever en copywriter help ik samen met mijn collega’s bedrijven die zelf uitgever willen worden, die zelf de regie willen nemen. Traditionele PR wordt immers steeds moeilijker en doordat consumenten vooral inhoud, kennis en tips tot zich willen nemen, neemt de toegevoegde waarde van advertenties sterk af. Wie toch nog die consument wil bereiken, moet dus met een plan B komen. En dan biedt contentmarketing voor velen uitkomst.

Wat is dat dan, contentmarketing? De afgelopen jaren hebben we die vraag natuurlijk vaak te horen gekregen. Die beantwoordden we meestal aan de hand van voorbeelden. En voorbeelden te over! In de B2C-markt. In telecom. In retail. In consultancy. Maar in finance? Standaard noemden we Allerhande van Albert Heijn en als voorbeeld in finance The Financialist van Credit Suisse. En bescheiden als we zijn, noemden we FinanceInnovation, dat immers ook een vorm van contentmarketing is, want een productie van ons communicatiebureau Mediatic. Soms noemden we ook enkele Nederlandse finance cases, hoewel die lange tijd echt schaars waren en naar onze smaak nog met te veel directe commerciële push.

Dat verandert nu. Een toenemend aantal financials ontdekt de meerwaarde van kennis delen en zet contentmarketing in om de band met de doelgroep te versterken en zichzelf als autoriteit op een bepaald thema neer te zetten. Om een bepaald thema weer hot te maken. Of als kanaal voor arbeidsmarktcommunicatie.

Met een gedegen strategie, goede content en de toepassing van marketing automation kun je daar zelfs conversiedoelstellingen aan koppelen. En dat beginnen steeds meer financiële instellingen te begrijpen. Zo werd in maart de B2B Marketing Award uitgereikt. Onze klant AFAS Software ging er met de hoofdprijs vandoor. Maar goede tweede en derde waren ABN Amro en Rabobank. En dat noem ik nou mooi nieuws. Want instellingen die innovatief zijn in hun marketing en communicatie, die waardevolle content produceren, op maat en zonder directe commerciële push, maken finance voor de consument een stuk aantrekkelijker.

 

Suzanne Wijers, uitgever FinanceInnovation

Over de schrijver

Suzanne Wijers

Suzanne Wijers is journalist en uitgever van FinanceInnovation.

Related Articles