Maandag werden de Dutch Fintech Awards uitgereikt tijdens een gala met ruim vierhonderd aanwezigen uit de financiële wereld. Er werd zowel een ‘overall winner’ verkozen als winnaars uit de zes verschillende categorieën.
Adyen is de grote winnaar van de Dutch Fintech Awards en mag zich de allereerste Dutch Fintech Company of the Year noemen. Het innovatieve bedrijf, dat toonaangevend is met de ontwikkeling van digitale betaalsystemen, was niet de enige die in de prijzen viel. Naast Adyen werden ook AcceptEmail (Payments), Bitonic (Bitcoin), BUX (Personal finance), Five Degrees (Banking & IT), Sparkholder (Intelligence & Analytics) en Symbid (SME Finance) geprezen in de verschillende categorieën. we spraken met de winnaars over hun succes en hoe ze de toekomst zien.
Waarom verdienen jullie deze prijs?
Bij Five Degrees, winnaar in categorie Banking & IT, dankt men de award vooral aan het nieuwe softwarepakket. “Celent Award-winnaar KNAB is een van de banken die op dit moment volledig draait op Matrix. En met Credit Agricole en Van Lanschot hebben we laten zien dat we een haalbare, realistische optie zijn voor al die andere duizenden banken in Europa en de rest van de wereld om die noodzakelijke transformatie aan te gaan. Ik heb de indruk dat de jury dit heeft onderkend – en die erkenning is natuurlijk prachtig om te krijgen”, aldus CEO Martijn Hohmann.
Volgens de CEO van Bux, Nick Bortot, dankt het de overwinning in de categorie Personal Finance aan een innovatieve aanpak: “Het is iets volledig nieuws. We koppelen beleggen en gamen aan elkaar. Het is innovatief, in een half jaar hebben we al honderdduizend gebruikers gekregen.”
AcceptEmail, dat de award wegkaapte in de Payment-categorie, gelooft vooral dat het gebruiksgemak van haar product de doorslag heeft gegeven: “We denken dat we hebben gewonnen omdat we een begrijpelijke, logische en succesvolle SaaS dienst hebben opgezet die maatschappelijk verantwoord en nuttig is, heel erg vanuit klantgemak is ontwikkeld en enorm schaalbaar is qua businessmodel”, zegt CEO Peter Kwakernaak.
Waar danken jullie het succes aan?
Het succes van Bitonic, winnaar in de Bitcoin-categorie, ligt vooral bij het team: “De kern van Bitonic bestaat uit zeer veel technische kennis en vaardigheden. Door een krachtig team met een mix van verschillende disciplines zijn we in staat om onze klanten de beste ervaring te geven. Een no-nonsense mentaliteit waarin we altijd kijken naar een lange termijnoplossing”, zegt Marketing Manager Daan Kleiman
Five Degrees ziet vooral efficiëntie en service als succesfactoren: “Met Matrix voorzien wij in de belangrijkste behoefte van banken die drie succesfactoren kennen: customer experience, cost efficiency en een gecontroleerd speelveld. Maar dan snel gerealiseerd (drie tot twaalf maanden) en ook nog eens op zeer afzienbare termijn uit de kosten”, zegt Martijn Hohmann.
Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
AcceptEmail, zet de combinatie van meer mogelijkheden en doorgroei centraal: “Internationale expansie in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, België en Duitsland, zowel binnen segmenten waarin we traditioneel succesvol zijn (telecom, energie, consumer finance en verzekeringen) maar ook in andere segmenten waaronder zorg, huur en creditcardrekeningen. Ook de uitbreiding van het service pallet met meer betaalmethoden en een grotere toegevoegde waarde voor onze klanten en hun klanten”, aldus Kwakernaak.
Bitonic zet vooral de internationale ambities centraal: “De plannen zijn groot. De lancering van onze exchange BL3P betekent onze Europese uitrol. Doordat we verschillende segmenten van de Bitcoin-markt bedienen hebben we veel schaalvoordelen. Voor onze klanten en voor ons bedrijf. Bitcoin voor iedereen!” Aldus Kleiman.
Ook bij Bux zal de internationale groei de toekomst bepalen: “We zitten nu in Nederland en Engeland en willen graag de rest van Europa veroveren. En als het lukt ook daarbuiten. Dit willen we doen door gamification, dus meer game-elementen in de app te verwerken. Het doel is om de gebruiker daar beter door te laten beleggen omdat ze de beurs steeds beter begrijpen. We nemen je bij de hand door middel van gamifaction en ondertussen leer je stapsgewijs beleggen”, aldus CEO Nick Bortot.
Zouden jullie op dezelfde plaats staan, moesten jullie tien jaar geleden begonnen zijn?
Bij AcceptEmail geloven ze van wel: “Als hier wordt bedoeld of we dan ook gewonnen hadden dan is dat lastig te beantwoorden, maar het is heel goed mogelijk, omdat de ingrediënten voor succes er toen ook waren. Echter het kweken van awareness en het “evangelizen” van de mogelijkheden heeft ook zijn tijd nodig gehad”, zegt Kwakernaak.
Voor Bitonic is het dan weer een utopie dat het tien jaar gelden al zou kunnen bestaan: “Bitcoin bestond toen nog niet – daarom lastig in te schatten”, zegt Marketing Manager Daan Kleiman.