Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Wie wint de strijd op de mobiel-betaalmarkt?

Mobiel betalen is nu wat de videoband in de 70’er jaren waren: nieuw en relatief onbekend. Betamax en VHS gingen toentertijd continu de strijd met elkaar aan, tot VHS zichzelf na tien jaar tijd heeft bewezen. Wie wordt de VHS van het mobiel betalen? Fintech-expert Carlien Roodink en Arnoud Wokke van techwebsite Tweakers geven hun mening over wie zij denken dat de race gaat winnen.


In Nederland zijn de Rabobank en ING al vanaf begin 2015 bezig met het realiseren van mobiele betaalmethodes. De Rabobank was de eerste die een mobiele betaaldienst lanceerde. Dit leek alleen meer op een experiment dan op een echte introductie, omdat de betaaldienst alleen te gebruiken was met de Galaxy S4 en Note 3. In juni kwam ING met een serieuze poging. De app was beschikbaar voor alle telefoons met Android 4.4. Carlien Roodink vertelt dat de banken dankbaar gebruik maken van het typische Nederlandse betalingsverkeer waarin iedereen gebruikmaakt van debitcards. “De banken konden nog relatief rustig werken aan de introductie van een eigen betaaldienst, die gekoppeld is aan de betaalpas. Apple Pay is per definitie gekoppeld aan een creditcard.”

Een serieuze kandidaat
Android Pay, de betaalmethode die is opgezet door Google, kent wel de mogelijkheid om betaalpassen te koppelen aan een account. Wokke en Roodink denken beiden dat Android Pay een goede kans maakt, omdat het betaalsysteem gebruiksvriendelijker is. Wokke: “Modellen van drie jaar oud kunnen al gebruikt worden bij mobiel betalen. Daarmee beslaat Android Pay zo’n driekwart van alle smartphone gebruikende Nederlanders.” Roodink is het hier roerend mee eens. “Het lijkt mij logisch dat een betaaldienst die geschikt is voor alle Android-toestellen deze strijd gaat winnen.”

‘Ik denk dat gebruikers het meeste vertrouwen hebben in Apple’
Ondanks dat Apple Pay niet praktisch zou zijn voor debitcard-gebruikers, denkt Tweakers-redacteur Wokke dat hij zijn geld op Apple inzet. “Als consument moet je vertrouwen hebben in het bedrijf dat je betaling moet verwerken. Ik denk dat mensen het meeste vertrouwen hebben in Apple.” Roodink vindt ook dat Apple niet onderschat mag worden. “Apple Pay heeft nog steeds het voordeel van haar unieke fingerprint verificatie. Daar zullen mensen door getriggerd worden.”

Contactloos betalen
“De komende tijd gaat het betaalpasje nog winnen, dat is het snelst en het gemakkelijkst”, meent Wokke. “De mobiele betaaldiensten komen niet van de grond, omdat er zo veel bedrijven zijn die van de taart willen mee-eten. Er is niet één specifieke dienst die iedereen zal gaan gebruiken.” Volgens hem duurt het lang voordat gebruikers aan mobiel betalen gewend zijn. “Ik denk dat je over een paar jaar nog steeds raar staat te kijken als iemand zijn horloge tegen een automaat houdt om te betalen.”

Over de schrijver

Nina van Klaveren
Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.