Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

FinTech-initiatieven om in de gaten te houden

De technische ontwikkelingen binnen de financiële sector gaan razendsnel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat financiële technologie het snelst groeiende segment is binnen de techniekindustrie en een aantal trends leidend blijken te zijn.

Een ontwikkeling die op dit moment zowel in Nederland als internationaal gaande is, is het mobiel betalen. Naast alle apps en vernieuwingen binnen mobiel betalen, is het nu ook mogelijk om met alleen een telefoon te betalen. Toch gebeuren er naast deze ontwikkelingen nog meer andere ontwikkelingen die ook zeker de moeite waard zijn. The Guardian biedt een overzicht van initiatieven om in de gaten te houden.

Mobiele betaaldienst
In Afrika maken de meeste inwoners geen gebruik van een bank en haar diensten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Afrika de grootste populatie van de wereld is met de minste banken. Zo maakt vier op de vijf Afrikanen geen gebruik van een bank. In Ethiopië is dit aandeel zelfs nog lager, 90 procent van de bevolking maakt hier geen gebruik van een bank. De financiële techniekfirma Kifiya is bezig om dat te veranderen. Sinds de oprichting van 2010 is de start-up in samenwerking met de overheid bezig om een overkoepelend facturatiesysteem op te zetten, genaamd Lehulu. Het systeem verzamelt automatisch de elektriciteits-, water- en telefoonrekeningen op één rekening. Hierdoor kunnen huizenbezitters in Addis Ababa hun rekeningen betalen in een van de 31 filialen van Kifiya in de hoofdstad. Ook biedt Kifiya diensten aan waarbij geen bank vereist is, zodat mensen zonder bankaccount ook primaire transacties kunnen doen. Met een geregistreerde kaart of biometrische gegevens kunnen ook mensen die op het platteland wonen gebruik maken van de dienst, door rondtrekkende agenten van Kifiya met speciaal op maat gemaakte apparaten.

Mobiel betalen
Veel inwoners van Kenia, Zuid-Afrika en Tanzania hebben een mobiele telefoon en maken gebruik van het zeer succesvolle M-Pesa mobiele betalingsdienst.  Twee amateur-programmeurs hebben een app ontwikkeld die de smsjes van M-Pesa controleert, valideert en ze vervolgens samenvoegt in een overzicht. Door de app kunnen gebruikers van M-Pesa hun betalingen beter controleren door ze te checken op datum, bedrag en ontvanger.

Contant online betalen
Ook in de Verenigde Staten is 23 procent van de transacties nog met contant geld. Consumenten kiezen nog voor het gebruik van contant geld omdat zij twijfels hebben bij de veiligheid van digitaal betalen en zijn bang voor online fraude. Andere consumenten kunnen de kosten niet betalen die bij het hebben van een rekening of het gebruiken van een creditcard in rekening gebracht werden. Ook zijn er consumenten die niet de juiste papieren of kredietgeschiedenis hebben om een bankrekening te openen. Het bedrijf PayNearMe stelt consumenten in staat om hun huur te betalen op afstand, online aankopen te doen en andere transacties uit te alten voeren die typisch elektronisch zijn  Met een PayNearMe-kaart kunnen zij naar een van de verschillende kantoren die meedoen met PayNearMe om hun betaling te doen. Door middel van een barcode wordt het geld automatisch op de rekening van de begunstigde gestort. Door deze benadering zijn dure en complexe geldoverboekingen overbodig geworden. Ook zijn de arbeidskosten gedaald en neemt het risico op fraude af.

Handicap
Het ontbreken van een bankinfrastructuur houdt consumenten tegen om gebruik te maken van de verschillende diensten van een bank. Toch is dit niet het enige obstakel. Ook een handicap kan er voor zorgen om niet aan de financiële diensten deel te nemen. Zo is het voor mensen met een visuele handicap erg lastig om de schermen van pinautomaten te lezen. In 2012 besloot Barclay’s daarom om meer dan 3500 pinautomaten te voorzien van audio-instructies, visueel gehandicapten kunnen door middel van een koptelefoon naar de instructies luisteren.

Taalbarrière
In sommige regio’s op het platteland van India zijn de barrières om gebruik te maken van bankdiensten meer een gebrek aan kennis dan een fysieke handicap. Veel inwoners zijn namelijk niet in staat om het Hindi of het Engels te lezen. Vortex Engineering heeft daarom een pinautomaat ontwikkeld die gebruik maakt van identificatie door middel van een vingerafdruk en verschillende beschikbare talen in regionale talen op het scherm. De Nationale Bank van India maakt veel gebruik van dit systeem. Ook gaat de automaat zeer efficiënt om met energie en is bestand tegen hitte. Vortex heeft nu ook een tweede model dat zichzelf van stroom voorziet door middel van zonne-energie.

Online handelen
Een andere ontwikkeling is de opkomst van online handelsplatforms. Door deze platforms is het voor iedereen mogelijk om aandelen te kopen en te verhandelen. Toch is het nog wel nodig om research te doen welke aandelen het meest geschikt zijn om te kopen. Voor particuliere investeerders die duurzaamheid belangrijk vinden, is het vaak lastig om relevante data te vinden over welke aandelen zij het beste kunnen kopen. Vanwege die reden is Motif Investing een betaalbaar platform voor aandelenhandel begonnen. Het bedrijf heeft meer dan 100 professionele portfolio’s gemaakt, die direct te gebruiken zijn. De portfolio’s zijn ook gelinkt aan specifieke thema’s of ideeën. De meeste thema’s zijn gebruikelijke thema’s binnen de aandelenhandel. Duurzaamheid is wel breed vertegenwoordigd op het platform. Zo zijn er portfolio’s die gelinkt zijn aan watertekort, fossielvrije aandelen en inkomensongelijkheid. De laatste maandelijkse opbrengst van dit portfolio is 4,3 procent.

Bron foto: www.startupgrind.com

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles