Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Webwinkels ervaren veel obstakels bij internationaliseren

Dat het potentieel van een online winkel erg groot is, is niet onbekend. Voor de Europese kleine en middelgrote webwinkels is het echter moeilijk om internationaal te gaan. Slechts zeven procent verkoopt met zijn online winkel aan het buitenland.

De Europese Commissie wil in anderhalf jaar de e-commerce verenigen tot één grote digitale markt. Een grote uitdaging, gezien de vele obstakels die de online winkels momenteel nog in de weg staan om hun producten over de grenzen aan te bieden. Vooral de wetgeving, verschillende btw-tarieven en taal vormen voor veel aanbieders een struikelblok.

Europees btw-tarief
De oplossing lijkt voor velen een universeel btw-tarief voor heel Europa. Dat kan echter nog  erg lang duren aangezien er momenteel in de Europese Unie 28 verschillende btw-tarieven worden gehanteerd. Er moet dus telkens een btw-registratie gebeuren voor elk land waar men de producten wil aanbieden en leveren. Voor Nederlandse webwinkels zou het erg gemakkelijk zijn wanneer ze al hun buitenlandse aangiftenbij één loket kunnen doen.  “Zo’n regeling , die al bestaat voor digitale diensten, moet worden uitgebreid voor de levering van goederen”, zegt Léon Mölenberg van Thuiswinkel.org aan De Telegraaf.

Wetgeving en distributie
Sommige Europese lidstaten proberen de komst van buitenlandse webshops ook zoveel mogelijk te belemmeren met aangepaste wetgevingen. Zo is er in Italië een nieuwe wet die de online winkels verplicht om bepaalde gegevens op te vragen die de consument niet graag wil geven. De diversiteit van wetgevingen is niet het enige obstakel om internationaal te presteren. Ook de distributie is anders in elk land. “Voor heel Nederland geldt in principe hetzelfde tarief, of je nu in Zuid-Limburg of Noord-Groningen zit. Maar als je hier tien kilometer de grens oversteekt geldt opeens een heel ander tarief”, aldus Mölenberg. In België is het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om zondag te leveren als de dag ervoor voor 22.00 uur wordt besteld. De Belgische wetgeving houdt dit tegen.

Taal
Ten slotte speelt de taal uiteraard ook een cruciale rol bij online winkels. Kijk maar naar België. Vlamingen winkelen graag bij Nederlandse webshops, terwijl Walen eerder voor Franse webshops kiezen. Hierop inspelen is niet altijd gemakkelijk, een website is niet heel gemakkelijk te vertalen. Zeker voor webshops die elke dag worden aangepast is dit een enorme uitdaging.

Tagged with:

Over de schrijver

Marc Vervecken

Als student Marketingcommunicatie is Marc een actief schrijver met grote interesse in sport, ondernemen en de financiële sector. Zelf is hij erg actief op sociale media en blogs.

Related Articles