Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

“We willen alle Europeanen een toegankelijk platform bieden waar ze commissievrij kunnen beleggen”

Beleggen toegankelijk maken voor alle Europeanen, dat is de missie van BUX, de snelst groeiende mobiele broker van Europa. Met Mark Lamers als nieuwe CFO wil de van oorsprong Amsterdamse fintech haar internationale positie versterken. Het platform moet beleggen toegankelijk maken, zonder dat gebruikers daarvoor commissie betalen. “De kapitaalmarkt verandert razendsnel. Het wordt voor de nieuwe generatie steeds belangrijker om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen financiële toekomst,” aldus Lamers.

Met een achtergrond in economie en ruim veertien jaar ervaring bij de corporate finance-afdeling van ABN AMRO, is Lamers klaar voor een nieuw avontuur. “BUX is een snelgroeiend, jong en dynamisch bedrijf. Ik ben ontzettend blij dat ik deze keuze heb gemaakt,” vertelt Lamers. Maar ook vanuit een persoonlijke interesse is dit een logische stap. “Sinds mijn jeugd ben ik geïnteresseerd in de kapitaalmarkt en volg ik alle ontwikkelingen op de voet. Daardoor heb ik een persoonlijke affiniteit met het beleggingsproduct van BUX ontwikkeld. Wat mij vooral boeit, is dat de kapitaalmarkt een reflectie is van alles wat er gebeurt in de wereld. Het dwingt je om na te denken over de wereld van morgen.”

Getailored en lokaal product

In eerste instantie is Lamers verantwoordelijk voor het runnen van de finance-afdeling van BUX. Daarnaast hoopt hij ook een bijdrage te leveren aan de internationale groei en de verdere ontwikkeling van het productaanbod. “Met de vorige kapitaalronde hebben we tachtig miljoen dollar opgehaald. Dat bedrag wil ik op een verantwoorde manier investeren om verder op te kunnen schalen. We willen namelijk alle Europeanen een toegankelijk platform bieden waar ze commissievrij kunnen beleggen in aandelen en ETF’s.”

Omdat de Europese markt ontzettend heterogeen is, is het volgens Lamers cruciaal om lokaal aansluitende producten te ontwikkelen. “Je moet maatwerk bieden op het gebied van wetgeving, infrastructuur en betaalmethodes. Deze aspecten gaan hand in hand met de lokale valuta en taal. We willen dus echt een getailored en lokaal product ontwikkelen. Daarbij is het cruciaal dat het product op technisch en cultureel vlak aansluit op het land waarbinnen je het product aanbiedt. Als financiële dienstverlener moet je namelijk vertrouwen uitstralen.”

Additionele pijler

In korte tijd zijn er heel wat zaken veranderd die een impact hebben op de financiële toekomst van mensen. “We worden voornamelijk gedreven door de lage rentes van vandaag. Ook het onzekere pensioenstelsel speelt een rol: vroeger had je een gegarandeerd pensioen, nu ligt het risico van het uiteindelijke pensioen bij de werknemer.” En dan vormt ook corona een bron van onzekerheid, voor nu en richting de toekomst.

Daarom is het volgens Lamers steeds belangrijker om te starten met beleggen. “Het is een additionele pijler onder je financiële toekomst. BUX biedt dit aan, zónder commissie. Zo geven we iedereen, ongeacht de grootte van je portefeuille, de kans om een buffer op te bouwen.”

Cryptocurrencies

Naast BUX Zero, waar beleggers sinds 2019 in aandelen en ETF’s kunnen investeren, is BUX Crypto een ander populair platform van de fintech. “De vraag naar cryptocurrencies stijgt. Steeds meer partijen laten zich publiekelijk uit over hun investeringen in crypto. Dat zijn niet alleen de institutionele investeerders, maar ook particuliere klanten. BUX Crypto biedt hen de mogelijkheid om hun portemonnee verder te diversifiëren.”

Voor zij die liever handelen op de korte termijn, is er ook BUX X, een platform dat zich richt op kortetermijntransacties.

Content op maat

Omdat de meeste klanten jonge en startende beleggers zijn, focust BUX zich sterk op educatie. “Je kunt beleggen vergelijken met een auto kopen: je kunt niet met een auto rijden zonder rijbewijs. Daarom voorzien we onze gebruikers actief van content. We merken namelijk een shift: de huidige generatie gaat zelf op zoek naar informatie, in plaats van zich op een persoonlijke manier door een beleggingsadviseur te laten voorlichten .” Naast een forum, Instagrampagina, Twitteraccount en Facebookprofiel, is BUX ook actief op YouTube.

Net op die online componenten zet de mobiele broker sterk in. “Mensen zoeken zelf naar content, informatie en educatie door middel van deze platformen. Beleggen brengt namelijk risico’s met zich mee en klanten willen zich goed informeren over de beslissingen die ze nemen. We hebben zelfs een team van specialisten die zich dagelijks bezighoudt met het creëren van content voor onze gebruikers. Hiermee stralen we vertrouwen uit richting onze huidige en toekomstige gebruikers.”

Tagged with:

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles