Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert
Klantdata

Wat moet Facebook met bankgegevens?

Maandag maakte Facebook bekend in gesprek te zijn met verschillende Amerikaanse grootbanken. Het bedrijf uit Silicon Valley is bezig met het ontwikkelen van financiële tools, maar heeft hier klantdata voor nodig. Voornamelijk chatfunctie Facebook Messenger moet volgens het sociaal platform voor bankzaken gebruikt gaan worden.

Terwijl Facebook een lastige periode doormaakt, als gevolg van het Cambridge Analytica-schandaal en teleurstellende cijfers en verwachtingen vanuit het bedrijf zelf, hebben de bankplannen van het technologieconcern géén negatief effect op de beurscijfers. Sterker nog: het Facebook-aandeel steeg maandag zelfs met 4,5%, nadat het bedrijf maandag bekendmaakte met diverse grote Amerikaanse banken in gesprek te zijn over het delen en inzetten van klantdata.

Facebook heeft tegenover onder meer Wall Street Journal en CNBC bevestigd in gesprek te zijn met onder meer JP Morgan Chase, Wells Fargo, Citigroup en U.S. Bancorp, met als doel om partnerships vorm te gaan geven. Deze samenwerkingsverbanden moeten het voor Facebook mogelijk maken om inzicht te krijgen in de klantdata van deze banken. Naar eigen zeggen niet om advertenties verder te personaliseren, maar om Facebook-gebruikers de mogelijkheid te bieden via de Messenger-functie bijvoorbeeld realtime inzicht te vergaren in de status van transacties.

Beperkte klantdata

Daarnaast moet het via Facebook Messenger ook eenvoudiger worden om onder meer te kunnen zien hoeveel geld er nog op de rekening staat en in welke fase een bestelling zich bevindt. Het is volgens Facebook niet zo dat ze álle klantgegevens gaan gebruiken. Het harken van bijvoorbeeld creditcard- en transactiegegevens is volgens een woordvoerder van het social mediaplatform níét aan de orde. De financiële instellingen zelf houden zich vooralsnog op de vlakte wanneer het op deze gesprekken aankomt.

De vraag is of Europese banken óók open staan voor dergelijke overleggen met Facebook. Niet alleen is sinds 1 mei de GDPR (in Nederland de AVG) in werking getreden, ook de PSD2-regeling maakt dat bankdata van klanten beter worden afgeschermd voor derden. Alleen wanneer de klant zijn bank daar toestemming voor geeft, mag de financiële instelling diens gegevens doorspelen naar andere (technologie)partijen, zoals Facebook.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.