Wallet-oplossingen niet direct succesvol
— 5 juni 2014De Square Wallet is uit de App Store en Google Play gehaald. De wallet-oplossing had een grote innovatie op het gebied van betalingen moeten worden, maar de ontwikkelaar, het Amerikaanse Square Inc. evenals creditcardorganisatie MasterCard zien nu in dat klanten niet zitten te wachten op zoveelste oplossing.
De laatste jaren zijn er zeer veel digitale portemonnees, ook wel mobile wallets genoemd, ontwikkeld. Interessant aan deze oplossingen is dat klanten hiermee mobiel kunnen betalen met hun smartphone zonder dat ze allerlei gegevens in hoeven te voeren. Square ontwikkelde ook een dergelijke app, maar deze leek niet aan te slaan. Brett King, de oprichter en CEO van mobile banking start-up Moven in New York, heeft dit te maken met een gebrek aan engagement met de klant. Bovendien is betalen met Square Wallet niet zozeer de usp van de oplossing. Mensen zullen volgens King eerder betalen met een betaalkaart waarmee ze ‘contactloos’ kunnen betalen.
Masterpass
Ook Mastercard is er inmiddels van overtuigd dat een wallet app niet de vele voordelen biedt die in eerste instantie gedacht werden. Hun wallet-oplossing Masterpass moet door de klant gezien worden als een ‘omni-channel ervaring’, maar daar is nu nog geen sprake van. In de toekomst krijgt de app daarom de mogelijkheid dat partijen in-app aankopen kunnen aanbieden aan de klant.