Virtual Affairs: Nederlandse FinTech-pionier
— 4 mei 2015Virtual Affairs heeft haar internationale portefeuille uitgebreid met opdrachten in Zwitserland en Slowakije. De Nederlandse FinTech-pionier bewijst eens te meer Nederlands positie als voorloper als het aankomt op financiële innovaties.
Het Amsterdamse FinTech-bedrijf opent een kantoor in Zürich, om de Zwitserse banken Cembra Money Bank en Raiffeisen te helpen hun klanten online beter te bedienen. Daarnaast introduceerde het bedrijf voor de internationale tak van Achmea in Slowakije een front-end verzekeringsplatform. Het bedrijf pionierde eerder, toen het software ontwikkelde waarmee betalen via Facebook mogelijk werd. Het is dezelfde software waar online bank Knab gebruik van maakt, waarmee gedemonstreerd wordt dat werkelijke vernieuwing door nieuwe- in plaats van traditionele partijen tot stad komt.
Sijbrand Tieleman, Director Business Development bij Virtual Affairs, geeft aan bijzonder verheugd te zijn met deze internationale opdracht van Achmea. “Vroeger was het voor de marketeer een kwestie van afwachten wat de klanten deden en de website aanpassen. We kunnen al langer real time veranderingen maken en meten wat het effect daarvan is. Deze toepassing wordt nu ook in Slowakije toegepast. We zien dat het aanbieden van verzekeringsproducten zonder tussenkomt van een intermediair navolging vindt in het buitenland.”
Early adopters
Waarom zijn Nederlandse Fintech-initiatieven zo succesvol in het buitenland? Tieleman heeft er verschillende verklaringen voor. “Nederlanders zijn early adopters van nieuwe technologie en apps. Neem Netflix en Spotify: dat was behoorlijk snel razend populair in Nederland. Dat zou in onze cultuur kunnen zitten, we hebben altijd invloeden nodig gehad van buitenaf om ons te ontwikkelen. Denk aan de Gouden Eeuw, waarbij we ook altijd de blik naar buiten hebben gehad.”
Daarnaast stipt Tieleman een aantal recente ontwikkelingen aan. Nederland is namelijk tot een belangrijk internetknooppunt verworden. Met dank aan de AMS-IX, kwamen er veel nieuwe ICT partijen naar Nederland. “Maar ook de invloed van de financiële crisis moet je niet onderschatten. Die heeft hier keihard huisgehouden. Daardoor zijn we snel gaan kijken naar vernieuwing en automatisering. Immers: door klanten dingen zelf te laten doen, bespaar je kosten. Voor banken was internetbankieren bijvoorbeeld een uitkomst, aangezien ze er kosten (want banen) mee besparen.”
Randvoorwaarden en samenwerkingen
De randvoorwaarden voor innovaties op financieel gebied zijn in Nederland ook goed op orde. “De financiële bancaire infrastructuur is hier goed geregeld, je kan hier snel en makkelijk een transactie doen. Het is ook niet zo verwonderlijk dat dat in Nederland goed geregeld wordt, we waren namelijk al snel overgeschakeld naar online betalen. Daardoor wordt je geacht je infrastructuur op orde te hebben.”
Waar innovaties vaak uit een concurrentiestrijd tot stand komen, komen sommige innovaties tot stand doordat Nederlandse banken al vroeg samenwerkten. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat banken beter beschermd zijn tegen digitale fraude. “Maar denk ook aan iDeal, dat stond kwam door samen te werken. Dat soort oplossingen zijn typisch Nederlands; het buitenland volgt met dergelijke initiatieven.”