Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Vier op de tien millennials gebruikt nieuwe technologie om meer inzicht te krijgen in de eigen financiën

Nieuw onderzoek van Klarna, wereldwijd leider op het gebied van smoooth shopping, laat zien dat millennials graag grip hebben op hun financiën door technologie te gebruiken. Dit kenmerkt zich in beter inzicht (44 procent), meer controle over uitgaven (37 procent) en het real-time bijhouden van het eigen bestedingspatroon (38 procent) via budgetapps. Ruim één op de vijf millennials geeft dan ook aan loyaler te zijn aan een financiële instelling waarbij ze hun geld overal en altijd kunnen inzien. 

Het onderzoek, dat zich focust op gedrag rondom geldbeheer, is onder 20.000 consumenten in tien internationale markten uitgevoerd. In Nederland heeft Klarna 2.001 respondenten bevraagd, waarvan 1.009 millennial zijn. De meerderheid van deze groep (zestig procent) vindt dat zij verantwoordelijk omgaan met hun financiën. 55 procent geeft aan het gevoel te hebben financieel stabiel te zijn. Om vat te krijgen op hun financiën, plant de helft van hen (49 procent) hun huidige financiën en maken ze plannen om te sparen voor hun toekomst.

Opener over geld

Naast technologische oplossingen, wisselen millennials hun geldzaken ook makkelijker uit met hun directe omgeving. Zo geeft maar vijf procent van de millennials aan dat hun financiën een privé aangelegenheid zijn en ze deze met niemand bespreken. De helft van hen (47 procent) vindt dan ook dat geld geen taboe moet zijn en het belangrijk is om hierover te praten. Vergeleken met oudere generaties is dit een behoorlijk verschil. Deze zijn duidelijk terughoudender in het bespreken van hun geldzaken.
Wilko Klaassen, General Manager Nederland en België bij Klarna: “Praten over geld is niet makkelijk. Het is begrijpelijk dat mensen, zeker jongere generaties, andere manieren zoeken om hun geldzaken te beheren. Soms is een goed gesprek toch precies wat ze nodig hebben. 67 procent van de bevraagde Nederlanders geeft dan ook aan dat verschillende generaties juist van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen als het om financiën gaat. Die open dialoog moedigen wij ten zeerste aan. Zo houden wij onze eerste Consumer Council op 10 maart, waarin consumenten met elkaar in gesprek kunnen over geldzaken.”
De Consumer Council is een wereldwijd initiatief, dat bedoeld is om consumenten een platform te bieden waarop ze open kunnen praten over hun financiële gewoontes en geldbeheer. Het initiatief is een volgende stap in Klarna’s streven om consumenten een zo smoooth mogelijke ervaring te bieden. In lijn met Mindful Money, is dit een initiatief om tips en richtlijnen te geven over financieel welzijn en consumenten te helpen hun geld beter te beheren.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles