Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Verzekerings-branche is aan het vernieuwen

Met de data-driven startup Zeker.Me wil Nick van der Meij de verzekeringswereld veranderen. Zo draait deze onderneming bijvoorbeeld met Stichting Schadegarant een pilot met location based schadeherstel.

Technologie en innovatie speelt steeds een grotere rol in ons leven. Automatisch dus ook in de verzekeringswereld, aldus Van der Meij. Zeker.Me om automatisch te adviseren voor webcare bijvoorbeeld. Met verschillende diensten probeert Zeker.Me zich aan te passen aan de consument van nu en morgen.

Location based schadeherstel
Gebruikers met een autoverzekering kunnen bij Zeker.Me gebruikmaken van location based schadeherstel. Zeker.Me doet dit door middel van samenwerking met Stichting Schadegarant. Deze stichting selecteert schadebedrijven op kwaliteit. Er werken verschillende verzekeraars met Stichting Schadegarant, maar Zeker.me is een van de eerste die de dienst aanbiedt bij het online schadeformulier. Het online schadeformulier wordt ingevuld wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een auto-ongeluk heeft gehad en zijn of haar schade wil claimen bij Zeker.Me.

Stichting Schadegarant en Zeker.Me besloten een pilot te gaan draaien waarin gebruikers de mogelijkheid hebben om direct vanuit online schadeformulier te kijken waar de dichtstbijzijnde reparateur zit. “Mensen gingen vaak naar niet-aangesloten reparateurs, waardoor diverse voordelen (zoals het in mindering brengen van eigen risico en het recht op vervangend vervoer) vervallen. Met de samenwerking met Stichting Schadegarant is direct te zien waar men terecht kan. We hebben reparateurs verspreid door heel Nederland”, aldus Van der Meij. Daarnaast betaalt de verzekeraar het schadebedrag en hoef je dus niet zomaar ter plekke de portemonnee te trekken.

No-claim calculator
Naast location based schadeherstel heeft Zeker.Me de no claim calculator. Hierbij is het voor gebruikers van te voren te zien wat het voor hen betekent wanneer ze een bedrag claimen en wat bijvoorbeeld het effect is op hun toekomstige premiekosten. Volgens Van der Meij is dit puur voor de gebruiker: “Met deze calculator in het online schadeformulier voorkomen we een hoop vragen en is het voor de gebruiker van de verzekering om het uit te rekenen.”

Wanneer men het facebookaccount gebruikt om in te loggen bij Zeker.Me, is het de vraag waar de grens van privacy ligt. “Wij kunnen bijvoorbeeld geen Facebook-berichten van onze cliënten zien”, aldus Van der Meij. Wanneer men op Facebook aangeeft dat de gezinssituatie wijzigt, verifieren wij via een simpele vraag of dit juist is. Als dit het geval is, kun je met één druk op de knop je dekking wijzigen.”

Toekomst
De verzekeringswereld is aan het veranderen en daar werkt Zeker.Me aan mee. Van der Meij verwacht nog meer veranderingen in de toekomst zullen plaatsvinden in de verzekeringswereld: “De grootste ontwikkeling die ik in verzekeringsland voor ogen zie, is de groter wordende rol van gerobotiseerd advies.” Dit betekent niet dat robots mensen gaan vervangen: “Juist in de combinatie tussen een steeds slimmer wordende robot en menselijke interactie zie ik waarde.” Met deze startup kijkt Van der Meij tevreden naar de toekomst en de respons is opbouwend: “Ik zie elke maand het aantal gebruikers stijgen en de reacties zijn positief.”

Over de schrijver

Meike Storck

Schrijft graag over innovatieve startups die de financiële wereld op de kop willen zetten. Daarnaast ook geïnteresseerd in wat er in de het buitenland speelt in de financiële sector.

Related Articles