Verzekeraars laten kansen liggen in persoonlijke benadering consument
— 17 december 2015Uit recent onderzoek van Virtual Affairs blijkt dat verzekeraars hun consumenten nog steeds op een uniforme manier benaderen, terwijl consumenten juist behoefte hebben aan op maat gemaakte aanbiedingen en advies.
Het Amsterdamse Fintech bedrijf lanceert dan ook InsuranceRight, een innovatief verzekeringsfront-end waardoor marketeers hun klanten online op een flexibele en persoonlijke manier kunnen bedienen. Hiermee verschuift het primaat bij verzekeraars van IT’ers naar marketeers.
Specifieke benadering van consumenten
Uit het onderzoek blijkt dat er een aantal ontwikkelingen in de verzekeringsbranche te onderscheiden zijn. Allereerst merken zowel verzekeraars als onderzoeksbureaus op dat de focus verschuift van het leveren van een product naar het leveren van een dienst. Om klanten van op maat advies te kunnen voorzien, is het nodig ze proactief te banaderen, gebruik te maken van klantmonitoring, snel te reageren op klantvragen en persoonlijke oplossingen te bieden.
“Consumenten verwachten in toenemende mate dat verzekeraars op de hoogte zijn van hun situatie. Verzekeraars kunnen hierdoor een grotere rol spelen in het leven van verzekerden”, aldus Enrico Pruis, commercieel directeur bij Virtual Affairs. “Toch laten veel verzekeraars deze kansen liggen. Daarom hebben we InsuranceRight ontwikkeld, zodat ze aan de wensen van consumenten kunnen voldoen.” In Nederland levert Virtual Affairs softwareoplossingen aan onder meer de Rabobank, Knab, BinckBank, Nationale-Nederlanden en UMG.
Achmea lanceert directe schadeverzekeraar in Slowakije
Eerder leverde het Amsterdamse FinTech bedrijf InsuranceRight al voor Onlia, een Direct-Online merk van Achmea in Slowakije. “Samen met Virtual Afffairs hebben we binnen negen maanden een nieuw verzekeringslabel uitgerold. InsuranceRight stelt onze marketeers in staat voortdurend de dialoog met de klant te optimaliseren”, aldus Marek Kopca, Marketing manager bij Onlia. “InsuranceRight maakt ons klaar voor de toekomst.”
Pruis: “We hebben deze nieuwe online verzekeraar binnen negen maanden live kunnen brengen, mede dankzij het InsuranceRight platform. Een prestatie waar we met recht trots op zijn en die niet mogelijk was geweest zonder de ambitie van Achmea.”