Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Vervanging ov-chipkaart maakt bank van TLS

Het duurt niet heel lang meer voordat smartphone en betaalpas de ov-chipkaart officieel vervangen. TLS, het bedrijf achter ov-chipkaart, zal de geldstromen in het ov gaan beheren en zich daardoor meer en meer als ‘bank’ gedragen.

Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET durft nog geen startmoment te noemen voor het moment waarop iedereen met de pinpas of mobiele telefoon kan betalen in de bus, metro of tram. Zeker is dat ov-chipkaarten straks de prullenbak in kunnen. Een NRC-artikel over dit onderwerp haalt wel de kwestie aan hoe veilig de nieuwe methode zal zijn.

Rotterdamse proeven
Het ‘nieuwe reizen’ zal snel zijn intrede kunnen doen. Proeven met alternatieven voor de ov-chipkaart zijn al gaande. Het metrostation Oostplein in Rotterdam is het decor van een experiment met nieuwe toegangspoortjes. Translink Systems (TLS) werkt daar samen met RET en telecommunicatiebedrijf Thales. Het is een van de verschillende proeven die vervoersbedrijven in het hele land uitvoeren in nauwe samenwerking met banken.

Half bank, half producent
TLS is straks de partij die de geldstromingen in het ov beheert. Naast dat het bedrijf de meer dan 14 miljoen chipkaarten produceerde, heeft TLS ook het beheer over de 150 miljoen euro die rondgaat in het ov-betaalverkeer. Dezelfde rol is voor het bedrijf in de toekomst weggelegd. Directeur Arco Groothedde zegt zich van deze belangrijke positie bewust te zijn: “Wij zijn geen bank, maar we gedragen ons wel volgens de bankregels”.

Ritprijs pas na uitchecken bekend
Het zal in het vervolg niet meer mogelijk zijn om direct na het uitchecken te zien hoeveel een reis heeft gekost. TLS doet de ritprijsberekening na het uitchecken, in plaats van dat de kaartlezer dit direct doet. Na enkele minuten is de prijs van de rit te zien in bijvoorbeeld een app.
Dit lijkt een achteruitgang, maar TLS zegt deze constructie niet voor niets zo te hebben opgezet. Omdat de prijsberekening niet door het scanpaaltje op het perron zelf wordt gedaan, is het volgens het technische bedrijf veiliger om met de pinpas of smartphone te betalen. Het ontbreken van real-time prijsinformatie is dus eigenlijk de prijs die de reiziger betaalt voor zijn veiligheid.

Gescheiden geldstromen
De directeur van TLS, Arco Groothedde, ziet door de genomen maatregelen geen privacyprobleem in het beheer van de miljoenen euro’s aan ov-reizigersgeld. De geldstromen zijn volgens hem strikt gescheiden van het overige betalingsverkeer. Groothedde vindt daarom de mogelijke angst die de reiziger zou hebben bij het nieuwe systeem niet terecht. “Als je met je pas bij Albert Heijn betaalt, ben je toch ook niet bang dat ze je bankrekening kunnen zien?”, is de vergelijking die hij zelf maakt.

RET en TLS benadrukken in het NRC-artikel dat de keuze om te reizen met een betaalpas of smartphone aan de reiziger zelf is. De ov-chipkaart blijft nog zeker tien jaar bestaan, zo verzekeren de bedrijven. Daarbij houden zij ook rekening met enkele speciale doelgroepen, zoals mensen zonder bankrekening.

Over de schrijver

Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles