Blog: vertrouwen de basis van blockchain
— 7 juni 2018Gaan banken echt verdwijnen? Gaat het takenpakket van de verzekeraar op de schop? Hebben we straks nog notarissen nodig? En…bestaat een baan als credit manager nog wel? Blockchain en slimme contracten zijn in staat om onze gehele economie en de arbeidsmarkt op zijn kop te zetten. De technologie is veelbelovend, maar er ontbreekt nog één zeer belangrijk, zo niet onmisbaar, aspect: vertrouwen. Blockchain is revolutionair, maar het vertrouwen van de mens in deze technologie is essentieel. Bert van der Zwan, CEO van fintech-bedrijf Onguard, schrijft over het belang van het vertrouwen in blockchain binnen het order to cash proces.
In dit digitale tijdperk zijn steeds meer handelingen gebaseerd op technologie en dit gaat in de toekomst alleen maar toenemen We worden gedwongen om samen te werken met machines, denk bijvoorbeeld aan slimme energiemeters, zelfrijdende auto’s en robotstofzuigers. Dit gaat inmiddels zo ver dat partijen die we onze meest persoonlijke (financiële) gegevens toevertrouwen, zoals banken, notarissen en verzekeraars, mogelijk gaan verdwijnen dankzij blockchain. Wat betreft vertrouwen opwekken is snelheid geboden, want de technologieën volgen elkaar in rap tempo op.
Als je het mij vraagt is vertrouwen in nieuwe technologieën heel eenvoudig. Technologie zorgt voor transparantie, wat weer zorgt voor vertrouwen. Neem bijvoorbeeld het order to cash proces. Dankzij blockchain is het in de toekomst mogelijk om dit proces te hervormen. Traditionele contracten maken plaats voor smart contracts die worden vastgelegd in een blockchain, zodat afspraken met klanten digitaal vast komen te liggen en automatisch worden uitgevoerd.
Order to cash is in iedere onderneming van cruciaal belang. Verkoop- en marketinginspanningen worden in dit proces omgezet in orders en – uiteindelijk – inkomsten. Daarnaast kunnen we binnen dit proces zorgen voor een optimale klantbeleving, waarin een klant – of debiteur – voelt dat de organisatie echt oog voor hem of haar heeft. Dit begint al bij het eerste contactmoment en eindigt op het moment dat de klant een factuur betaalt (of bijvoorbeeld betalingsproblemen heeft). Om ervoor te zorgen dat de klant tevreden is en een optimale customer journey ervaart, is het belangrijk dat processen foutloos verlopen. We roepen vaak genoeg dat “waar mensen werken fouten worden gemaakt”. Hoe geweldig zou het zijn als we dat kunnen loslaten en volledig kunnen vertrouwen op technologie? Ik ben van mening dat we hierbij absoluut mee moeten gaan in dé trend van het moment: blockchain.
Vertrouwen en maatwerk
Hoe ziet de order to cash wereld eruit wanneer we werken met blockchain en slimme contracten? Ik verwacht dat dankzij blockchain en slimme contracten productprijzen en kortingen automatisch en zeer nauwkeurig berekend kunnen worden, op basis van alle beschikbare gegevens. Daarnaast is er realtime inzicht in alle transacties, die constant worden gecontroleerd: het is volledig betrouwbaar. Ook worden er geen fouten meer gemaakt met facturen en vorderingen. Dit betekent dat de credit manager geen waardevolle uren meer hoeft te investeren in het oplossen van problemen die dus eigenlijk voorkomen kunnen worden. De credit manager kan zich hierdoor volledig focussen op de klanten die maatwerk behoeven. Deze baan verdwijnt dus niet, maar krijgt te maken met een verdiepingsslag.
Het klinkt als een ideale wereld en ik ben ervan overtuigd dat deze mogelijkheden binnen handbereik liggen. Het is dan wel belangrijk dat iedereen de traditionele werkwijze durft los te laten en vertrouwen heeft in het onbekende: de blockchaintechnologie.