Van sparen naar money management
— 7 december 2015De nieuwe vermogensbeheerder Pritle wil een steeds grotere rol spelen bij het verwezenlijken van vermogensdoelen van de consument. Het zoekt de samenwerking met partijen als Uber, Booking.com en mogelijk KLM om klanten die geld opzij zetten voor een reis een ‘totaalpakket’ aan te kunnen bieden. “De bank blijft belangrijk, maar de toekomst bestaat uit innovators”, zegt Pritle-CEO Thomas Bunnik.
Vermogensbeheerder Pritle richt zich niet primair op de traditionele actieve belegger, maar wil vermogensbeheer toegankelijker maken voor een grotere groep. Bijvoorbeeld ouders of de opa’s en oma’s die geld opzij zetten voor de studie van de kleinkinderen of voor de student die spaart voor een wereldreis. Dit doet het bedrijf van oprichter Thomas Bunnik door het omarmen van technologie en gebruikt het om te groeien. Bunnik denkt met Pritle snel te kunnen groeien: na de start van de dienstverlening in oktober 2015 zet het bedrijf nu al de stap naar België.
Technologie
Technologie stelt ons in staat om alles met elkaar te verbinden, aldus Bunnik. “We kunnen bruggen slaan tussen verschillende bedrijfscategorieën met technologie.” Tien jaar geleden namen volwassenen nog weinig initiatief als het gaat om hun pensioen, tegenwoordig regelt men steeds meer zelf de toekomst van hun pensioen. En er gaat nog meer veranderen de komende jaren “Uiteindelijk denk ik dat de grootste technologie gedreven verandering plaats zal vinden in de financiële dienstverlening. Consumenten zullen meer gebruik gaan maken van tools waarbij de data van een klant zijn verschillende financiële diensten wordt geïntegreerd in een financieel dashboard.” Daarbij heeft de Nederlander een duidelijk overzicht van zijn of haar financiële huishouden.
Package deal
Dat Bunnik snel handelt, blijkt wel uit de technische ontwikkeling waar het bedrijf mee bezig is. “Wij stellen de klanten binnenkort in staat om hun vermogensdoel te realiseren. We hebben een samenwerking met Uber, een wereldwijd strategisc h partnership met Booking.com en voegen daar mogelijk KLM aan toe”, meldt Bunnik. Met deze samenwerking wil Pritle een package deal aanbieden aan de klant. “Wanneer een klant voor een reis naar New York spaart voor de kerst volgend jaar of een wereldreis, willen wij de klant helpen dat doel met voordeel te realiseren. Uber brengt de klant naar het vliegveld, met KLM vliegt men naar New York en via Booking.com boekt de klant het hotel.”
Wanneer een klant kiest voor deze package deal, verdient hij of zij daar ook nog wat aan. “De vergoedingen die wij van de partners ontvangen gaan rechtstreeks door naar de klant. Daarmee verdient hij of zij de euro’s weer terug om een nieuwe vermogensdoel te beginnen”, aldus Bunnik. Deze ‘webomgeving’, zoals Bunnik dit noemt, wordt verder uitgebreid: “We willen het overzicht van het financiële huishouden koppelen aan de wensen van de klant. De samenkomst van verschillende bedrijfssectoren in onze webomgeving, de vermogensplanning tools en beleggingsmogelijkheden zorgt ervoor dat de webomgeving van de bank minder belangrijk wordt.”
Rol van de bank
Bunnik is niet van mening dat de traditionele banken gaan verdwijnen, maar ze zullen wel meer naar de achtergrond schuiven: “De bankensector blijft een belangrijk segment in de financiële wereld. Zij vormen bijvoorbeeld een fundament voor het betalingsverkeer.” Dat betekent echter niet dat er geen plek is voor andere dienstverleners: “De toekomst zal bestaan uit innovators, zoals wij. We zullen een slag slaan in de samenwerking met verschillende bedrijfscategorieën.”