
Van bevroren geld tot YouTube-advertenties
— 22 december 2015Ondernemers in de fintech-sector zijn niet alleen innovatief als het gaat om het ontwikkelen van hun producten en diensten; zij weten ook heel goed hoe ze die aan de man brengen. Zo liet CEO Bill Clerico van betalingsdienst WePay bijvoorbeeld een ijsblok plaatsen bij de Paypal-conferentie en trok daarmee de aandacht.
Fintech gaat niet alleen om technologie, het gaat vooral om de innovatieve aanpak van de ondernemers in deze sector. Ze zijn vernieuwend in het beheer van financiën, maar ook als het gaat om marketingactiviteiten. Fintech daagt op deze manier andere spelers in het spel uit om beter om te gaan met marketing. Hieronder is een overzicht gegeven van campagnes van verschillende fintech-ondernemingen.
IJsblok
Fintech WePay had in 2010 één van de bekendste marketingsstunts in fintech-wereld. Op de PayPal-conferentie in San Francisco liet Bill Clerico, CEO van WePay, een ijsblok plaatsen van ruim 270 kilo, met daarin bevroren geld . Hiermee wilde hij de concurrenten beschuldigen, omdat zij het geld van de consumenten ‘bevroren’ hielden. Met het plaatsen van dit ijsblok wilde WePay een duidelijk signaal naar buiten brengen. Dat werd ondersteund met de website www.unfreezeyourmoney.com. Of deze stunt succesvol was? Volgens het WePay-team wel. Op de website Hubspot staat vermeld dat er drie keer zoveel mensen waren die website bezochten en er waren 225 procent meer aanmeldingen voor de betalingsdienst dan normaal.
Pop-up store
Om te bewijzen dat iZettle het eenvoudig maakt voor iedereen om de iZettle-betalingsdienst te gebruiken, heeft het bedrijf een tijdelijke pop-up store geplaatst in London. iZettle ontwikkelt kaartlezers en een dienst voor het afhandelen van mobiele betalingen. Zes verschillende bedrijven konden de winkel gebruiken om hun producten en diensten te verkopen met de technologie van het fintech-bedrijf. iZettle wil met de kaartlezer een ultieme klantervaring creëren. Met dat in het achterhoofd, werd de campagne gestart om aan te tonen dat het runnen van een bedrijf niet moeilijk hoeft te zijn als het gaat om het doen van betalingen.
Adverteren
Robo-adviseur en vermogensbeheerder Nutmeg wilde aan de Engelse burger laten zien dat beleggen niet moeilijk is. Daarbij vond het bedrijf dat de Londense metro dé geschikte advertentieruimte was voor het bedrijf. Waarom? In de metro is geen internetverbinding aanwezig en dat zorgt ervoor dat passagiers volledige aandacht hebben voor wat er om hen heen gebeurt. Twee weken lang hingen de advertenties bij centrale in- en uitgangen, in de metro en de metrohallen. Twitter ontplofte in die twee weken: mensen namen foto’s van de advertenties en die werden massaal gedeeld. Uiteindelijk won deze campagne de Fintech Innovation Award 2015 in de categorie Marketing.
‘The party is over’
Een ander bedrijf dat zich finalist mocht noemen bij de Fintech Innovation Award 2015 is TransferWise, een fintech-onderneming dat betaling in verschillende valuta goedkoper maakt. Om deze nominatie onder de aandacht te brengen, maakte het bedrijf een video-advertentie. Deze advertentie werd maar liefst 40.000 keer bekeken op Youtube. TransferWise wil hierbij bewijzen dat het niet alleen om technologie draait, maar dat het ook plezierig is om in deze sector te werken. Daarnaast geven ze de boodschap mee dat ze de financiële wereld willen verstoren; TransferWise zoekt naar een nieuw begin in de financiële sector.