Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Van aflossingsvrij naar ‘aflossingsblij’

Veel Nederlanders hebben een aflossingsvrije hypotheek, maar denken wat betreft deze lening nog niet goed na over de toekomst. Dit kan problemen opleveren; om hypotheekhouders een handje te helpen, is de NVB de landelijke campagne ‘aflossingsblij’ gestart.

Klinkt voordelig natuurlijk, zo’n aflossingsvrije hypotheek. Maar wat gebeurt er als die hypotheek afloopt? Tussen 2035 en 2038 krijgen zo’n 700.000 Nederlanders te maken met een aflopende aflossingsvrije hypotheek. Velen van hen komen tegen die tijd voor onaangename financiële verrassingen te staan. Uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) blijkt dat 96 procent van de mensen met een aflossingsvrije hypotheek zich realiseert dat de hypotheek aan het einde van de looptijd afgelost moet worden. Toch heeft zeker een kwart daarvan nog geen idee hóé ze de hypotheek gaan aflossen. Volgens de NVB beseffen zij die een aflossingsvrije hypotheek bezitten zich onvoldoende wat de gevolgen van zo’n situatie zijn en is het hoog tijd om actie te ondernemen.

Potentiële problemen

Bij minstens de helft van de totale Nederlandse hypotheekschuld gaat het om aflossingsvrije hypotheken. Zowel De Nederlandsche Bank (DNB) als de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) vinden het tijd om aan de bel te trekken: de kwestie rond aflossingsvrije hypotheken moet nodig worden aangepakt. Hypotheekhouders moeten zich voorbereiden op het feit dat hun situatie in de toekomst drastisch kan veranderen, met alle gevolgen van dien. Maandlasten kunnen stijgen wanneer de hypotheekhouder na dertig jaar geen recht meer heeft op hypotheekrenteaftrek en ook een dalend netto-inkomen kan voor problemen gaan zorgen.

Mogelijke oplossingen

Voor de hypotheekhouders zijn er een aantal manieren om niet van die koude kermis thuis te komen. Zo kan er op jaarbasis kosteloos een bedrag afgelost worden, waardoor de maandlasten omlaag gaan. Ook is het mogelijk om de aflossingsvrije hypotheek deels of zelfs helemaal om te zetten naar een automatische aflossing. De huiseigenaar doet er daarnaast goed aan om vermogen op te bouwen, bijvoorbeeld door te sparen en te beleggen. Om over dertig jaar niet voor verrassingen te komen staan, is het zaak dat dit besef bij de (aflossingsvrije) hypotheekhouder wordt vergroot.

Om de bewustwording onder huiseigenaren te bevorderen, is de NVB afgelopen oktober de landelijke campagne ‘aflossingsblij’ gestart. Deze campagne moet hypotheekhouders motiveren om ook ‘aflossingsblij’ te worden en hun hypotheek eens goed onder de loep te nemen. De website van de NVB en een afspraak met de hypotheekverstrekker of intermediair helpen vervolgens bij het opmaken van een plan. Volgens de NVB moeten banken, hypotheekverstrekkers en intermediairs samenwerken om klanten met een aflossingsvrije hypotheek voor doemscenario’s te behoeden.

Hypotheken Event

Wat hypotheekverstrekkers kunnen doen om hun klanten zo goed mogelijk te informeren en activeren, wordt uitgebreid behandeld tijdens de speciale 24 hour edition van het Hypotheken Event, dat opleidings- en kennisinstituut IIR op 12 en 13 februari in Utrecht organiseert. Op het jaarlijkse kennis- en netwerkevent, waar alle branchevertegenwoordigers samenkomen, spreken onder andere Diederik Samson (strategisch adviseur duurzaamheid), Marieke Blom (hoofdeconoom ING Nederland), Wytzejan de Jong (CEO De Hypotheker) en Arjen Gielen (directeur Nationale Hypotheek Garantie). Ook worden op het evenement de resultaten van de ‘aflossingsblij’-campagne en het vervolg ervan besproken.

Over de schrijver

Related Articles