Trend: bankieren zonder kantoor
— 6 januari 2015Bankkantoren verdwijnen in rap tempo. Met de komst van de geldautomaat, internetbankieren en creditcards daalden de bezoekersaantallen al sterk. De laatste ontwikkeling van het virtueel bankieren met een smartphone was het laatste zetje dat ervoor zorgde dat de kantoren steeds overbodiger werden.
De banken lijken nu slachtoffer te zijn geworden van hun eigen innovatie. Met de komst van het mobiel bankieren zijn de bankkantoren nu toch echt overbodig aan het worden. Doordat klanten tegenwoordig veel zaken zelf online kunnen regelen, neemt het nut van de kantoren af. Zo komen er op kantoren nog slechts een tiental bezoekers per dag. Hiermee lijken de gloriedagen van de bankkantoren voorgoed voorbij te zijn.
Kind van de rekening
Met het verdwijnen van de bezoekers, sluiten banken ook steeds meer de deuren van hun vestigingen, zo blijkt uit de cijfers van bedrijf Locatus. Locatus verzamelt informatie over winkels en dienstverlenende bedrijven in de retail. Zo waren er in 2004 nog 2872 bankkantoren in Nederland, tien jaar later is dit aantal gedaald naar 1371. Sommige banken halen zelfs de geldautomaten uit dorpen weg en laten hiermee de inwoners zonder mogelijkheid om geld op te nemen achter. Hierdoor gaan middenstanders, zoals bijvoorbeeld de plaatselijke sigarenboer en de slager, als geldautomaat dienen.
Rabobank
De bank die de afgelopen jaren de meeste vestigingen sloot, was de Rabobank. Jarenlang hielden ze vast aan hun coöperatieve filosofie. Hierbij hoorde ook veel kantoren die dichtbij waren voor hun klanten. Rabobank heeft die gedachte laten varen. De kantoren die Rabobank nu heeft, richten zich op de regio in plaats van een stad of dorp. Zo heeft de Rabobank nog maar 566 kantoren, dit is zestig procent minder dan tien jaar geleden. Volgens Gerard Zandbergen, directeur van Locatus, in het FD is te zien dat banken trekken naar gebieden waar veel mensen komen. Dit zijn de grote winkelgebieden die veel mensen trekken. De afgelopen jaren sloten banken voornamelijk de solitaire filialen, de kantoren die niet omringd werden door andere winkels.
Trend zet door
Niet alleen de Rabobank sluit veel kantoren, ook ABN Amro heeft een fors aantal kantoren moeten sluiten. Zo is alleen al bij de integratie met Fortis Bank Nederland 56 procent van de kantoren gesloten. Hiermee is het einde nog lang niet in zicht, de afgelopen maanden hebben verschillende banken weer nieuwe reorganisaties aangekondigd. Hierbij gaf ABN Amro aan ook te gaan snijden in het aantal kantoren. Volgens Zandbergen is het geen rare gedachte dat over tien, vijftien jaar alle bankkantoren verdwenen zijn als deze trend doorzet.
Bank verdwijnt niet
Trendwatchers en deskundigen verwachten juist dat een bank nooit helemaal zal verdwijnen uit het straatbeeld. Volgens Patrick Ruijs van VODW, een adviesbureau voor marketing en strategie, zal een bank z’n merk willen blijven vertonen. “Een louter digitaal bestaan vergroot de kans dat je uit het hoofd van de consument verdwijnt”, aldus Ruijs. Zo merkte ING bij het opzetten van de internetbank ING Direct in Spanje en Italië dat klanten toch wel behoefte hadden aan een fysieke bank. Een bank waar ze konden langs gaan bij belangrijke momenten zoals een huis kopen. Om die reden heeft de internetbank alsnog enkele tientallen vestigingen in Spanje en Italië geopend.
Selectief
Eveneens zullen volgens Ruijs banken in de toekomst heel selectief zijn met waar ze kantoren neerzetten. Ruijs: “Ze willen hun adviesfunctie versterken en willen dat doen in gebieden waar veel mensen samenkomen. ” Hiermee lijken de rollen omgedraaid, niet langer zoekt de klant de bank op, maar doet de bank dit. Zo is het voor banken aanlokkelijk om een vestiging te openen op een plek waar veel (potentiële) klanten samenkomen, zoals bijvoorbeeld verzamelplaatsen voor ZZP’ers. Ook op de Uithof in Utrecht, waar veel studenten zitten, heeft de Rabobank bijvoorbeeld een vestiging. Een andere oplossing zouden de zogeheten ‘pop-up’-kantoren zijn. Banken openen dan een tijdelijke vestiging, die ze weer gemakkelijk kunnen sluiten wanneer ze willen. In de toekomst zullen veel bankkantoren waarschijnlijk veel groter zijn en gaan fungeren als flagshipstore. Het belangrijkste is dan om hier de merkbeleving en de atmosfeer op hun klanten over te brengen.
Nieuwe bestemming
Veel kantoren die het afgelopen jaar hebben moeten sluiten, hebben een nieuwe bestemming gekregen. Zo zijn sommige oude kantoren omgebouwd tot woningen of kantoren. Een groot deel heeft ook een functie in de detailhandel gekregen als bijvoorbeeld winkel. Een ander gedeelte fungeert nu als café of restaurant of als makelaars- of accountantskantoor. In het voormalig kantoor van ABN Amro is nu het restaurant Bar Beton-de Bank gevestigd. Gasten van het etablissement kunnen naar het toilet die gevestigd is in de oude bankkluis. Toch blijkt uit de cijfers van Locatus dat circa tachtig oude kantoren al meer dan drie jaar leegstaan. Deze panden hebben volgens Locatus ook weinig kans om weer hergebruikt te gaan worden. Een nieuwe bestemming als winkelpand of kantoorpand ligt waarschijnlijk buiten bereik.
Bron foto: Asva.nl