Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Traditionele banken moeten betalingsmodellen optimaliseren

De tijd dringt voor de traditionele betalingsindustrie. Hun betalingsmodellen moeten namelijk snel aangepast worden aan de opkomst van de nieuwe betalingssystemen zoals Apple Pay en Google Wallet. 

 

 

ICT-offshore dienstverlener Cognizant meent dat de traditionele betalingsindustrie zich snel moet aanpassen. Dat blijkt uit een onderzoek onder bankmanagers en -specialisten. De dienstverlener vroeg IT-experts van vier banken in Nederland naar de grootste uitdagingen in de sector en hoe ze hiermee om moeten gaan.

Wetgeving
De grootste uitdaging voor de banken is volgens de bankmanagers het omgaan met de wettelijke voorschriften bij de wijzigingen van betaalprocessen. Meer dan 80 procent van de respondenten zegt een deel van de bestaande technologie en bedrijfsprocessen te moeten wijzigen na de introductie van SEPA in Europa. Deze SEPA-richtlijnen zorgen voor uniformiteit en meer mogelijkheden om betalingen automatisch te kunnen verwerken.

Hoge kosten
Al de aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan de nieuwe regelgevingen zorgen uiteraard voor extra kosten, hierdoor wordt dit een grote uitdaging voor de Nederlandse banken. Meer dan de helft van de IT-uitgaven wordt vaak toegewezen aan projecten voor de naleving van regelgeving. De meeste banken maken nog steeds gebruik van verouderde systemen voor betalingsverwerking. Het onderhouden en ondersteunen van deze verouderde systemen is ook erg kostenintensief. Ondanks de kostendruk, zegt meer dan de helft geen plannen te hebben om de kosten van onderhoud voor deze systemen te verlagen. Meer dan 40 procent verwacht zelfs de hoge kosten te houden voor het onderhoud van de IT-systemen in de toekomst.

Behoefteverandering
Ongeveer een derde van de respondenten verwacht dat de vraag naar meer innovatieve en concurrerende betaaloplossingen zal toenemen bij de klanten. Door deze behoefteverandering zijn veel banken geneigd om te investeren in NFC en mobiele betaalmogelijkheden. NFC, Near Field Communication, is een nieuwe betaalmogelijkheid waarbij men ‘contactloos’ kan betalen voor bedragen tot 25 euro. Bijna alle ondervraagden geloven dat het op tijd ontvangen van betalingen een topprioriteit is voor klanten. Meer dan de helft van diezelfde ondervraagden erkent ook meteen dat hun huidige technologie en processen slecht uitgerust zijn om te voldoen aan de behoeftes rond betaaloplossingen.

Sourcing
Bij Nederlandse banken is er vooral de terughoudendheid tegenover diensten van externe partijen voor het beheren van bepaalde aspecten van het betalingsproces. Toch geeft  86 procent toe dat het al taken uitbesteed of hiervoor open staan. Het verlies van de controle over de betalingsprocessen is de voornaamste reden van de terughoudendheid, veel banken zien immers niet de behoefte om de controle van hun betalingsverwerkingsactiviteiten over te dragen aan derden. Opmerkelijk is dat 72 procent voorstander is van het zelf beheren van de betalingen, tegelijkertijd willen ze een herziening van de kosten die ervoor moeten zorgen dat alles sneller en goedkoper kan verlopen dan het bestaande model.

Verouderde technologie
Technologie is en blijft een van de belangrijkste aandachtspunten voor de Nederlandse banken. Negen op de tien banken ondervindt hinder van de verouderde IT-applicaties voor betalingsverwerking. Bijna de helft van de ondervraagden vinden het gebrek aan flexibiliteit, aanpassingsvermogen en schaalbaarheid de grootste obstakels voor de stabiliteit in betalingsverwerking en klantentevredenheid. Modernisering staat bij alle banken hoog genoteerd, 80 procent van de ondervraagde banken zegt onderzoek te doen naar het moderniseren van hun betaaloplossingen.

 

Over de schrijver

Marc Vervecken

Als student Marketingcommunicatie is Marc een actief schrijver met grote interesse in sport, ondernemen en de financiële sector. Zelf is hij erg actief op sociale media en blogs.

Related Articles