Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Top 10 waarom fintech-ondernemingen falen

Waar moet je opletten als je een fintech-onderneming start? Investeerder Pascal Bouvier, van de Spaanse bank Santander, zet de meest gemaakte denkfouten op een rijtje.

Voor CBinsights maakte de ondernemer een lijst met de meest gemaakte fouten van ondernemers in de fintech-sector. Hieronder een overzicht van de meest gemaakte fouten:

1. Niet nadenken over benodigde vergunningen
Een fintech-onderneming is niet alleen maar bezig met software, zeker niet wanneer de focus ligt op de business-to-consumer markt. Dan is de kans groot dat je een vergunning nodig hebt. Zorg er dus voor dat je op de hoogte bent van de relevante wetten en vergunningen.

2. Een bankinvestering onderschatten
Het is waarschijnlijk dat een fintech-onderneming een traditionele bank nodig heeft om zijn of haar onderneming op te starten. Onderschat dan niet hoeveel regels er van toepassing zijn. Zorg dat je je huiswerk goed doet en plan vooruit. Onthoud bijvoorbeeld bij de onderhandelingen met traditionele banken, dat zij onder andere regels leven.

3. Toezichthouders – al dan niet bewust – tegenwerken
Een keer iets verkeerd zeggen of doen, kan het einde van je onderneming betekenen. Als je niet meewerkt, of niet kunt aantonen dat je je best doet om mee te werken met een onderzoek door de toezichthouders, dan ben je snel ten dode opgeschreven. Neem zo snel mogelijk een compliance officer aan en stel interne regels op over hoe je omgaat met de relevante instanties.

4. Een investeerder kiezen zonder fintech-ervaring
Een ondernemer doet er goed aan om een investeerder te kiezen met fintech-ervaring. Verbind je als ondernemer dus aan een doorgewinterde zakenman of –vrouw, die je over alle hindernissen heen laat springen, bij voorkeur nog voordat jij ze hebt gezien.

5. Algemene startupregels toepassen
Iedereen maakt zich druk om zijn of haar geld, het moet goed geïnvesteerd worden en je wil niet teveel rente betalen voor je lening. Het is als onderneming belangrijk om tijd en energie te investeren in kennis over de manier waarop consumenten omgaan met hun geld. De meeste startups doen dat niet goed en worden vroeg of laat verrast door de traagheid waarmee hun bedrijf aanslaat.

6. Concurreren op kosten
Veel fintech-startups hebben hun business plan gebaseerd op het goedkoper aanbieden van diensten, die dan ook nog beter zijn dan de al bestaande varianten. Vooral op het gebied van betalingen en geautomatiseerde beleggingscoaches komt dit soort hoogmoed veel voor. Als je aan de wedstrijd meegaat doen waarin het er om draait om producten zo goedkoop mogelijk te maken voor de meeste klanten, dan gaat het niet werken. Kies liever voor echte toegevoegde waarde en een nieuwe techniek.

7. Denken dat intellectueel eigendom is
Als ondernemer denk je al snel dat je goud in handen hebt, maar onthoud twee dingen goed. Ten eerste: als je denkt dat je technologie hebt bedacht die je kunt beschermen, dan is de kans groot dat er een andere speler is die al iets gelijkwaardigs heeft ontwikkeld. En ten tweede: iemand anders kan makkelijk sleutelen aan jouw techniek. Als het businessmodel gebaseerd is op intellectueel eigendom, komt een ondernemer wellicht niet ver.

8. ‘Betalingen zijn een makkie’
Betalingen zijn het makkelijkste om mee te starten als ondernemer, maar het moeilijkste om in te slagen, meldt Bouvier. Voor een startende ondernemer is het bijvoorbeeld lastig om klanten aan zich te binden. Klanten zijn vaak gebonden aan hun traditionele bank en zullen die niet snel achterlaten.

9. Een wettelijk aspect vergeten
Een ondernemer moet zich goed bedenken hoe gespecialiseerd de wetten zijn voor het beschermen van kredietnummers of voor effectenrecht in kapitaalmarkten. Wanneer een ondernemer er eentje over het hoofd ziet, kan dat fataal zijn voor de onderneming.

10. De economie uit het oog verliezen
De vraag of de ontwikkeling van de economie impact heeft op de groei van je bedrijf, is natuurlijk relevant. Dit is helemaal het geval in de fintech-wereld. Een fintech-businessmodel moet niet gebaseerd zijn op een bepaald moment, dat is kortzichtig. Hou rekening met het opdrogen van de kredietverstrekking, renteschommelingen, veranderend monetair beleid en begin met het plannen van scenario’s.

Tagged with:

Over de schrijver

Meike Storck
Meike Storck

Schrijft graag over innovatieve startups die de financiële wereld op de kop willen zetten. Daarnaast ook geïnteresseerd in wat er in de het buitenland speelt in de financiële sector.

Related Articles