Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

“De toegevoegde waarde zit in de kennis van transacties, niet meer in de uitvoering ervan”

 

Informatie is de drijfveer voor innovatie en organisaties kunnen de waarde die in data besloten ligt activeren en ten gelde maken. Arent van ‘t Spijker, partner bij Blinklane Consulting, kan putten uit praktijkervaring bij tientallen grote en kleine organisaties. Hier zal hij tijdens het Finance Seminar van EDM verder over uitweiden. Enkele vragen aan deze expert op het gebied van data en innovatie:

Loopt de financiële sector achter op het gebied van digitalisering?
“Nee. De financiële sector is een breed begrip, maar over het algemeen loopt zij ten opzichte van andere industrieën juist voorop. Wel blijven in haar eigen gebied bestaande instellingen vaak geconfronteerd worden met sterk vernieuwende intreders in de markt. Op het gebied van retailbanking is ING voor veel bedrijven een lichtend voorbeeld. Zij experimenteren zowel in de backend als frontend veel met digitaliseren en zijn in hun reorganisatie ontzettend bezig met de snelheid van het ontwikkelen van software. Als er gepraat wordt over methodes om te reorganiseren wordt er zelfs al gesproken van ‘het ING-model’.

Wel zie je dat wanneer het product minder spannend wordt, een organisatie redelijk behoudend blijft als het aankomt op digitalisering. Zoals bij commodity finance. Hier zie je vaak dat vooral bestaande processen worden geautomatiseerd, in plaats van dat er nieuwe processen worden ontwikkeld.”

Hoe hebben startups en disruptieve innovatie invloed op corporates in de financiële sector?
“Veel innovatie komt van bedrijfjes die geen last hebben van de gevestigde processen en procedures. Zij hebben de vrijheid om te vernieuwen die de gevestigde orde vaak niet heeft.”

Welke voornaamste innovatie vindt op dit moment plaats op gebied van data toepassingen binnen de branche?
“Ook hier geldt dat het veld nogal breed is, maar een van deze invloedrijke startup toepassingen is Transferwise. Dit zet de valutahandel op zijn kop door het mogelijk maken van internationale geldtransacties zonder hoge of verborgen extra kosten. Deze toepassing staat tegenover Blockchain, wat als technologie ervoor zorgt dat gehele sector innoveert.”

Op welke manier speelt data een rol binnen businessmodellen in finance?
“Er komt een duidelijke scheiding tussen het uitvoeren van een transactie en de waarde van de data die in die transactie besloten ligt. Als voorbeeld het verschil tussen het overmaken van 10.000 Euro tussen bedrijf A en bedrijf B en de kennis dat bedrijf A van bedrijf B een machine heeft gekocht voor het verpotten van planten. Als je weet welke bedrijven wat kopen en waarom, komen er hele andere businessmodellen tot stand dan wanneer je alleen weet hoeveel transacties in geld er geweest zijn. Hierdoor ontstaan nieuwe businessmodellen waarbij niet het uitvoeren van de transactie, maar de kennis van transacties in een bredere context de toegevoegde waarde bepalen.”

Hoe kunnen marketeers beter inspelen op digitale transformatie en wat moeten ze vooral ook niet doen?
“Mijn mantra is altijd ‘Old processes X New technology = Expensive Operations’. Digitalisering gaat niet over het efficiënter maken van wat je al doet, maar over het innoveren van processen. Richt je vooral op het creëren van nieuwe manieren om toegevoegde waarde voor de klant te realiseren, niet op het besparen van kosten op wat je al deed.”

Arent van’t Spijker spreekt samen met Tijmen Blankevoort (CTO bij Scyfer), Aljan de Boer (Strateeg bij Trendsactive), Leslie Hogeveen (Head of (Digital) Marketing en E-Commerce bij Knab) en Jan Hendrik Fleury (Innovations Manager bij EDM) op het Smart Data Finance Seminar op 9 maart bij Spaces Zuidas in Amsterdam.

Over de schrijver

Koos Plegt

Koos Plegt is journalist en schrijft veel over (o.a.) IT, finance en innovatie.

Related Articles