Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Tijd voor storingsvrij iDeal, vinden winkeliers

Retailers zijn storingen in het online betaalsysteem iDeal helemaal beu. Binnen nu en twee jaar moet het storingsvrij werken, vinden zij. Binnen de huidige norm die banken hanteren kan iDeal nog altijd dagenlang niet beschikbaar zijn. 

Met 190 miljoen aankopen per jaar is iDeal het belangrijkste online betaalkanaal in Nederland. Toch is het niet altijd storingsvrij en daardoor missen (web)winkeliers omzet. Dit moet beter, vinden brancheorganisaties Detailhandel Nederland en Thuiswinkel.org. Zij doen een beroep op de gezamenlijke Nederlandse banken, die ervoor moeten zorgen dat iDeal binnen nu en twee jaar storingvrij werkt. Dit meldt De Telegraaf.

Huidige norm te ruim
Banken hanteren nu nog de norm dat iDeal 99 procent van de tijd beschikbaar is. Dit is te ruim, vindt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland. “Dat laat nog altijd drie dagen toe dat het niet beschikbaar is.” Storingen in iDeal zijn al langer onderwerp van een brede maatschappelijke discussie. Ruim een jaar geleden spraken banken al de intentie uit om het online betaalsysteem minder afhankelijk te maken van hun eigen (storingsgevoelige) systemen voor internetbankieren. Dit meldde destijds minister Dijsselbloem van Financiën na Kamervragen over storingen bij bankieren via het web.

Over de schrijver

Koos Plegt

Koos Plegt is journalist en schrijft veel over (o.a.) IT, finance en innovatie.

Related Articles