Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Telecombedrijf Orange start mobiele bank

Begin 2017 wil het Franse telecombedrijf Orange een eigen bank in de lucht hebben. “Het wordt een Mobile Only Bank”, kondigt de operator aan in een officieel bericht. De ‘Orange Bank’ zal geen fysieke kantoren hebben: alle interactie met de klant en alle transacties gaan via de smartphone of tablet. De Orange Bank zal in de eerste instantie alleen gelanceerd worden in Frankrijk, maar moet in de loop van 2017 ook in andere landen actief worden. 
Orange gaat een financiële dienstverleningstak oprichten. Via deze tak wil de operator reguliere bancaire producten aanbieden: van betaal- en spaarrekeningen tot leningen en verzekeringen. Voor de benodigde bancaire expertise wil operator Orange een beroep doen op de kennis en ervaring van de Franse financiële dienstverlener Groupama. De operator zegt in gesprek te zijn met het concern om een belang van 65 procent te nemen in diens bancaire tak. Een dergelijk deal levert Orange niet alleen de noodzakelijke banklicentie van de Franse Centrale Bank op: de operator krijgt dan ook toegang tot een netwerk van bankvestigingen verspreid over heel Frankrijk, plus faciliteiten voor online bankieren.

Orange Money
De Franse operator is overigens al langer actief op het gebied van financiële dienstverlening. In 2008 introduceerde de operator de financiële mobiele dienstverlening ‘Orange Money’, dat inmiddels goed is voor een kleine 50 miljoen euro in omzet en een maandelijks geldverkeer van 500 miljoen euro. Orange Money is tot op heden actief in Afrika en het Midden-Oosten. In de nabije toekomst wordt de dienst ook uitgerold naar West-Europa. Het is niet bekend of Orange Money een integraal onderdeel zal worden van de Orange Bank.

“Wij zijn van plan om Orange Money in 2018 naar een omzet van 200 miljoen euro te krijgen”, stelt Ramon Fernandez, adjunct-directeur bij operator Orange. Met Orange Money kunnen Franse abonnees via hun smartphone geld overmaken naar landen in Afrika en het Midden-Oosten. Volgens Fernandez is door de introductie van de mobiele betaaldienst de gemiddelde omzet per klant (ook bekend als ‘ARPU’) met 1,80 euro gestegen. “Dat is een substantiële verhoging als je bedenkt dat de ARPU in Afrika en het Midden-Oosten tussen de twee en vijf euro ligt”, aldus de Orange-topman.

Mondiale markt
De populariteit van apps voor mobiel bankieren is wereldwijd sterk stijgende. Volgens het marktonderzoeksbureau Telecompaper was eind 2015 op één van de zes smartphones een dergelijk programma geïnstalleerd. In totaal ging het om twee miljoen apps. Telecompaper concludeerde in hetzelfde rapport dat de bewuste apps ook steeds meer actief worden gebruikt: tien dagen per maand. In 2014 was dat nog acht dagen per maand.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles