Tabster: nieuw betalingssysteem voor horeca
— 16 november 2015Diverse fintech-startups willen betalingen voor zowel ondernemer als klant versimpelen. Zo ook Tabster, een Nederlands betalingssysteem, waarmee je via een app je rekening kunt betalen in de horeca.
De oprichters van Tabster keken eens kritisch om zich heen en zag dat betaling in de horeca veel tijd en gedoe kan kosten. De vraag: ‘Wie betaalt er dit rondje?’ wordt vaak gesteld. Fintech-startup Tabster produceerde een app waarmee klanten een rekening openen, deze delen en de rekening vervolgens via hun telefoon kunnen betalen. De app is gekoppeld aan het rekeningnummer of de creditcard van de klant.
Gezelligheid voorop
Mede-oprichter van Tabster, Sjoerd Rothweiler, zegt als doel te hebben om betalingen in de horeca minder belangrijk te maken. “Dan kunnen we ons in de horeca weer volledig storten op waar het echt om gaat: het gezellig hebben met je vrienden.”
De firma Eijsink ontwikkelde het innovatieve kassasysteem. Rene Eijsink, commercieel directeur van het bedrijf, zegt dat het nieuwe systeem de betaling soepel moet laten verlopen aangezien de horecaondernemer minder tijd kwijt is met de betaling, kan hij meer verkopen. “Op drukke avonden is de rekening met een druk op de knop aangemaakt.”
Uitrol in Nederland
Tot nu toe is de innoverende manier van betalen in de horeca in drie Amsterdamse cafés mogelijk. Rothweiler zegt dat ze het systeem rustig over Nederland uitrollen, om zo de tijd te hebben om eventuele aanpassingen tijdig te doen. Na Amsterdam staat Rotterdam, Den Haag en Utrecht op de lijst.