Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Succes begint bij snel durven falen

 “We’re are the beginning of an entrepreneural revolution”, aldus Ruud Hendriks, medeoprichter van Startupbootcamp. Ruim honderd profssionals uit de financiele sector bezochten gisteren de F5-sessie van Lubbers de Jong over  fintech.

De F5-sessies van Lubbers De Jong staan in het teken van refresh your screen/brain. De kennissessie wordt vooral bijgewoond door jonge, innovatieve ondernemers die wellicht de toekomst van de financiële sector zijn. Op 26 november werd in Pakhuis de Zwijgeronder andere gekeken naar hoe traditionele banken hun spel verliezen en hun functies langzamerhand worden overgenomen door fintech-bedrijven.

Kabbage
Hendriks trapt de kennissessie af met feiten en cijfers waaruit blijkt dat fintech-bedrijven over heel de wereld groeien. Startupbootcamp is wereldwijd actief om startende ondernemers te ondersteunen. Fintech-startups zijn meer klantgericht dan traditionele banken en daarmee spelen ze in op een gat in de markt. Een voorbeeld van zo’n slimme startup is Kabbage, dat het voor afsluiten van een lening voor jonge ondernemers sneller en gemakkelijker maakt. “Binnen acht minuten wordt het bedrijf op 120 punten gecheckt en weet de ondernemer direct of hij in aanmerking komt voor een lening of niet.” Ter vergelijking: bij banken duurt het aanvragen van een lening vaak maanden.

De Nederlandse bank ING heeft onlangs een belang in Kabbage verworven. Volgens Don Ginsel, oprichter van Holland FinTech, is dit een goed voorbeeld van een bank die een relatie aangaat met een startup. Ginsel noemt de term lean startup: “Dat is snel falen om te testen wat de klanten er echt van vinden. Het enige wat werkt, is echte feedback van de klant.” Banken zijn daar vaak te traag in: “Banken zijn gewend om een jaar lang na te denken voordat ze met een klant gaan praten. Dat is een grote belemmering in de samenwerking met startups.”

Adyen
De Nederlandse Adyen wist heel goed in te spelen in de entrepreneural revolution. Met hun betalingsdienst hebben ze maar één doel, vertelt Melle Strikwerda, hoofd van sales bij Adyen: “We zijn er alleen maar om de klanten te helpen.” En dat werkt. Inmiddels heeft het bedrijf wereldwijd meer dan 250 betalingsmogelijkheden en prominente klanten zoals Groupon, Facebook, Spotify en Soundcloud. Marck Zuckerberg, oprichter van Facebook, investeerde onlangs in Adyen.

Een leuk detail is hoe Adyen Facebook heeft binnengehaald. “Facebook had duizenden transacties die niet gemaakt konden worden via hun betalingsmogelijkheden. Wij hebben gekeken of wij dat wel voor elkaar konden krijgen. En dat resulteerde erin dat we nu al het wereldwijde betalingsverkeer voor Facebook doen.”

Onderneem als de Wright-broers
Om een fintech-bedrijf te beginnen, moet je volgens Hendriks beginnen in je garage: “Net zoals de broers Wright in 1903 in hun garage begonnen met het bouwen van een vliegtuig.”  Terug naar de basis en onderzoeken waar de klant echt behoefte aan heeft. Hoe voor de hand liggend ook, dit is precies waar het bij veel bedrijven misgaat. “Maak je dromen waar”, is de boodschap van Hendriks voor ondernemers.  “Dans alsof niemand kijkt, heb lief alsof er nooit iets is misgegaan, innoveren alsof je leven ervan afhangt.”

Over de schrijver

Meike Storck

Schrijft graag over innovatieve startups die de financiële wereld op de kop willen zetten. Daarnaast ook geïnteresseerd in wat er in de het buitenland speelt in de financiële sector.

Related Articles