Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

“Startup zijn is ook een lifestyle”

In het boek Suits & Hoodies schrijft Quintin Schevernels over de cultuur onder startups. Hijzelf werkte voor startup Layar, dat in 2014 werd verkocht aan Bliuppar. De cultuurfactor bepaalt volgens hem in grote mate het succes van een beginnend bedrijf.

Het boek van Schevernels, inmiddels zelf bedrijfscoach, gaat over het opbouwen van een succesvol bedrijf. Dit advies is hard nodig, aangezien veruit de meerderheid van de startups het uiteindelijk niet redt. Maar liefst 99 procent valt om of leidt een sluimerend bestaan.

Succesformule
Volgens de ondernemer wordt het succes van een startup bepaald door het invullen van de ‘essentials’, zoals het durven dromen, het idee kunnen financieren en het beschikken over talent. “Aan de hand daarvan verklaart mijn boek waarom de ene startup een succes wordt, en de ander niet.”

Starbucks-koffie
Volgens Schevernels is het niet zozeer moeilijk om een nieuw bedrijfje op te starten, want die drempel is heel laag geworden. “Met een idee, een laptop en wat geld van bekenden ben je al in business. Het zijn van een startup is in die zin ook een lifestyle, met koffie van Starbucks en een flexplek bij WeWork.” Maar volgens hem komt het gevaarlijkste om de hoek kijken bij innovatie. “In vrijwel alle sectoren staat het vernieuwen van een bestaand bedrijfje onder druk. Ergens moet je tijd en ruimte maken voor vernieuwing en dat is lastig te organiseren. Je hebt dan wel stevig leiderschap nodig.”

Over de schrijver

Nina van Klaveren
Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles