Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Portret: Sophie Guibaud (Fidor Group)

In haar jonge carrière heeft ze al een aanzienlijk deel van de wereld gezien. En daar blijft het niet bij. De ambitieuze Sophie Guibaud heeft grootse plannen als het gaat om haar toekomst in finance. “Ik wil fintech een groter podium geven.”

Guibaud groeide op in Bordeaux, maar wist al snel dat ze de Franse grens over wilde. Ze studeerde Finance in Canada en begon haar carrière in New York als M&A-analist. Inmiddels heeft ze veel ervaring op het gebied van onder meer investment banking, productstrategie en fintech. Sinds maart 2015 is Sophie Guibaud Vice President European Expansion bij Fidor Group in het Verenigd Koninkrijk. Daar is ze verantwoordelijk voor de Europese uitrol van Fidor Bank en bepaalt ze welke producten wel en niet moeten worden gelanceerd.

“Van tegenslagen leer je”
“In mijn functie als VP werk ik graag als een team. Wat ik daarbij belangrijk vind is dat medewerkers de kans krijgen zich te ontwikkelen. Ze moeten hun eigen ideeën kunnen aandragen, eigen beslissingen kunnen maken. Natuurlijk gaat er daarbij ook wel eens iets mis, maar van tegenslagen leer je alleen maar. Die ontwikkeling van het eigen personeel, daar voel ik mij in mijn leidinggevende functie erg verantwoordelijk voor.” In het glazen plafond gelooft Guibaud niet. “Het gaat niet om het geslacht, maar de waarde die een kandidaat aan je bedrijf kan toevoegen. Bij Fidor – waar de man-vrouwverdeling onder de Senior Executives 40/60 is – hebben mannen en vrouwen gelijke kansen. Een mooi gegeven, volgens Guibaud, dat ze ook graag terugziet in andere fintech-bedrijven.

Meer focus op fintech
Als het aan Guidaud ligt, krijgt fintech an sich een groter podium. “Ik zie graag dat fintech-bedrijven meer gehoord worden. Zij leggen de focus namelijk op customer experience en nieuwe businessmodellen die meer in lijn zijn met de huidige verwachtingen van de klant. Banken zijn daar nog niet. Die hebben te maken met bijvoorbeeld strenge regelgeving en geven nog weinig prioriteit aan feedback vanuit de klant. Fintech-organisaties kunnen banken daarbij helpen. En zij hebben op hun beurt weer veel aan de banken, door bijvoorbeeld gebruik te maken van diens infrastructuren en bancaire vergunningen. Meer samenwerkingen tussen deze twee partijen kan hun marktpositie versterken. Overigens hebben we niet één bepaald team dat verantwoordelijk is voor de technologische ontwikkelingen binnen Fidor: we stimuleren het juist dat alle 150 medewerkers met het bedrijf meedenken. Wat hun functies ook zijn: iedereen bij Fidor heeft een stem.”

Ook Fidor zelf hecht veel waarde aan de mening van de klant. “Customer experience is van groot belang voor ons. Zo hebben we een speciale online community die ons van feedback voorziet en waarop we direct de interactie met onze klanten opzoeken. En lanceren we een nieuw product? Dan is die al uitgebreid getest door een speciaal panel.

Succesvol samenwerken
Fidor geeft het goede voorbeeld als het gaat om het opzoeken van de samenwerking met fintech-bedrijven. “We willen altijd de eerste zijn en slaan graag de handen ineen met fintechs. Zo lanceren we hopelijk dit jaar nog het zogenaamde voorschot- en ‘emergency loan’-concept. Dat laat klanten binnen één minuut geld lenen (maximaal 200 euro emergency loan en meer als het om een voorschot gaat). Ook kunnen we dankzij onze peer-to-peersamenwerkingen onze klanten koppelen aan andere partijen als wij een bepaalde lening niet kunnen verstrekken. Dit systeem, ook wel ‘open banking’ genoemd, werkt al jaren voor ons.” Bij Fidor zijn ze dan ook zeer te spreken over de nieuwe PSD2-wet. “Open banking is één van de belangrijkste onderdelen van de PSD2. Daarmee bieden we klanten betere service en diensten, door ze waar nodig door te verwijzen naar partners. En andersom. Open banking heeft wat mij betreft de toekomst.”

Echte foodie
Het is dus een harde werkster, die Guibaud. Toch hecht ze ook veel waarde aan haar privéleven. “Ik ben gek op reizen, of het nu voor werk is of niet. Niet voor niets heb ik de afgelopen dertien jaar al in vijf landen gewoond. Ook sporten doe ik graag, evenals met vrienden afspreken en lekker eten en drinken. Je kunt me wel een echte foodie noemen. Niet gek toch, als je opgegroeid bent in Bordeaux?”

Klaar bij Fidor is Guibaud nog lang niet. De komende jaren focust ze op de uitrol van Fidor Bank in EEA-landen. “Aangezien we op dit moment ‘slechts’ twee vestigingen hebben, is dat een mooie uitdaging. Voorlopig vermaak ik me dus nog prima op deze plek.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles