Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Smart2Cover vermarkt verzekering via giftcard

Smart2Cover verkoopt sinds een jaar verzekeringen voor onder meer smartphones, tablets en pc’s aan de hand van giftcards. Hiermee wil de start-up de manier waarop verzekeringen worden afgesloten veranderen en nieuwe distributiemarkten openen.

Ivo Bruinenberg, directeur van Smart2Cover, vertelt dat het afsluiten van simple risk verzekeringen nu vaak gepaard gaat met veel papierwerk, en dat de klant vaak niet voldoende informatie tot zijn beschikking heeft om de juiste afweging te maken. “Wij hebben een  nieuw concept ontwikkeld, dat deze verzekeringen tastbaar maakt en klanten de juiste informatie geeft. Dat doen we door de giftcard beschikbaar te maken zowel in de offline als online markt.”

Hoe werkt het precies?
Bruinenberg: “Het enige wat de consument hoeft te doen is de giftcard af te rekenen aan de kassa, dit kan zowel in een offline als online omgeving. Daarna kan hij op onze site het tegoed inwisselen voor verzekering. Het kopen van de kaart en afsluiten van de verzekering gaat daarbij niet gepaard met advies; we laten de producten en de voorwaarden zien, zodat de consument zelf de keuze maakt. Hierdoor kan hij zelf bepalen wanneer hij de verzekering afsluit. Al deze informatie is beschikbaar voor de klant. Wij hebben veel tijd en aandacht besteed aan het beschikbaar stellen van de juiste informatie op de card aan de klant en aan het proces op onze website. Hierin hebben wij ook de AFM, FCA en Lloyds betrokken. Al deze partijen hebben een positief advies gegeven.”

Het gaat nu nog om telefoons, computers en tablets. Gaat dat nog veranderen?
Bruinberg: “Het is toepasbaar voor alle eenvoudige schadeverzekeringen, waar geen complex advies bij komt kijken. Denk aan inboedel-, fiets-, reis- en huisdierenverzekeringen. Dat soort verzekeraars krijgt met ons platform een groter netwerk. We zijn de schakel tussen consument en verzekeraar en kunnen nieuwe markten bereiken door verzekeringen laagdrempelig aan te bieden. Daarom zijn we niet te vergelijken met Airbnb, dat slechts een marktplaats is. Wij doen immers ook de distributie, sales en marketing. Op dit moment zetten we Smart2Cover op in Nederland, maar we denken ook aan Engeland, België, Duitsland, Hong Kong en de Filipijnen. In delen van Azië mag je verzekeringen niet aanbieden in retailkanalen, maar giftcards zijn wel toegestaan. Dan biedt ons product een oplossing. We werken al met meerdere verzekeraars samen om dit te organiseren.”

Hoe veroveren verzekeraars weer de harten van verzekerden?
Bruinberg: “Er plakt een negatief imago aan verzekeringen en dat zal altijd zo blijven. Ik denk dat twee dingen werken. Transparant zijn, aan de voorkant zeggen wat je doet en het aan de achterkant dit ook nakomen. Kleine lettertjes en moeilijke constructies zorgen er namelijk voor dat de consument zich bekocht voelt. Verzekeraars moeten daarnaast mee met de tijd: producten moeten toegankelijker gemaakt worden, met minder invulwerk, maar mét een simpele app. Grote verzekeraars zullen daar meer moeite mee hebben. Die zitten vaak vast aan verouderde systemen.”

Hoe ziet de branche er over twintig jaar uit?
Bruinberg: “Wat je nu al veel ziet en niet zal veranderen: er komen meer partijen bij die zich online profileren en directer de consument benaderen. Bij grote traditionele partijen is dat lastiger; dan concurreren ze immers met hun eigen tussenpersonen. Ik denk dat de markt een keer verzadigd zal zijn. Er zijn nu al veel fusies en overnames, waardoor ik vermoed dat uiteindelijk het aantal spelers op de markt krimpt.”

Over de schrijver

Aaron Mirck

Aaron MIrck is gek op nieuwe technologieën, omdat hij gelooft dat techniek de democratie sterker kan maken.