Slim bankieren voor slimme steden
— 5 januari 2017In de toekomst is er nog steeds een rol weggelegd voor banken als matchmaker tussen partijen die zaken met elkaar doen. Met de komst van de digitalisering wordt de maatschappij langzamerhand meer ‘smart’ en duiken er steeds vaker innovatieve handelsmechanismen op. Dat vraagt om een nieuwe financiële ruggengraat, aldus Pascal Huijbers, Chief Technology Officer (CTO) van Fujitsu Benelux.
Financiële diensten transformeren als nooit tevoren. Fintech is booming en banken en verzekeraars veranderen hun businessmodellen om op verschillende manieren waarde te kunnen bieden aan hun klanten. In hoeverre deze bedrijven succesvol kunnen blijven, is uitgelicht in een recent onderzoek van technologiebedrijf Fujitsu. Voor deze Fujitsu European Financial Services Survey 2016 werden meer dan 7000 consumenten ondervraagd over hoe zij zouden willen interacteren met financiële dienstverleners, hoe zij tegenover het delen van persoonlijke data staan en wat zij belangrijk vinden bij het kiezen voor een bepaalde bank of verzekeraar.
Digitalisering van de maatschappij
Eén ding is duidelijk: de manier waarop consumenten interacteren met financiële dienstverleners evolueert. Consumenten gebruiken verschillende kanalen voor deze interactie en lijken klaar voor nog meer radicale ontwikkelingen. “Het verwachtingspatroon van klanten is veranderd. Zij vragen om een degelijke online en mobiele ervaring”, aldus Pascal Huijbers. Al is die conclusie weinig verrassend. “Alle financiële transacties worden digitaal. We gaan van het handelen in schapen, zout en goud naar papieren cheques, digitale betalingen en een wereld waarin alles digitaal is. Digitale identificatie en digitale transacties gebeuren op elk niveau.”
Matchmaker
Wat wel hetzelfde blijft, is de rol van financiële dienstverleners als matchmaker. “Slim bankieren zal de financiële ruggengraat worden van smart cities.” Huijbers stelt zich een toekomst voor waarin karakteristieke financiële diensten evolueren en nieuwe handelsmechanismen worden gecreëerd. Als er steeds meer initiatieven komen met hun eigen digitale portemonnees en met micro-transacties gebaseerd op cryptocurrencies, hebben smart cities een financiële ruggengraat nodig. Een open banking-ruggengraat die de verbinding tussen alle gebruikers ondersteunt.”
Financiële ruggengraat
Verschillende banken maken zich zorgen over hun toekomstige rol met de komst van concepten als blockchain en start-ups die nieuwe betalingsdiensten aanbieden. “Het is zeker een feit dat hun interactie met de klant verandert en dat hun huidige verdienmodel onder druk staat, maar het biedt ook kansen voor het introduceren van een nieuwe financiële ruggengraat waarvoor nieuwe diensten kunnen worden aangeboden”, zo stelt Huijbers. “Wij werken nauw samen met grote partijen op de financiële markt om hun werkzaamheden efficiënter te maken en innovatieve diensten te creëren. Bijvoorbeeld met veiligheidsdiensten die de integriteit van de financiële ruggengraat kunnen monitoren. Maar ook met ons financiële digitale businessplatform met financiële API’s die deze nieuwe mechanismen ondersteunen en nieuwe technologieën als blockchain implementeren. Dit is zonder meer het nieuwe tijdperk van slim bankieren voor smart cities.”