Sign2Pay introduceert nieuwe betaalmethode
— 21 oktober 2014Sign2Pay introduceert een nieuwe betaalmethode voor online aankopen. De betaalmethode maakt het online shoppers mogelijk om transacties te voldoen met slechts een handtekening.
Tijdens de TechCrunch Disrupt conferentie in Londen is vandaag een nieuwe betaalmethode geïntroduceerd voor online aankopen door de Belgisch-Nederlandse startup Sign2Pay. De nieuwe betaalmethode moet het online shoppers voortaan een stuk gemakkelijker maken om online aankopen te voldoen door slechts een handtekening te zetten op het touchscreen van een smartphone of tablet. Sign2Pay dingt hiermee als één van de vijftien geselecteerde bedrijven mee naar de felbegeerde DisruptCup en een geldbedrag van 30.000 pond. FinanceInnovation sprak met Nicolas Mertens, CEO en medeoprichter van Sign2Pay, over deze nieuwe innovatie binnen de financiële sector.
Het gemak van Sign2Pay
Sign2Pay maakt het consumenten mogelijk om via elk toestel met een touchscreen online aankopen te betalen middels een persoonlijke handtekening. Met het zetten van een handtekening wordt het te betalen bedrag automatisch overgeschreven van de betaalrekening van de klant. “We willen hiermee vooral de conversie van webshops vergroten”, legt Mertens uit. “Shoppen via de smartphone wint steeds meer aan populariteit. Echter, vaak wordt een betaling niet afgerond, omdat een aankoop op een webshop gepaard gaat met omslachtige authenticatiemethoden als iDeal en kaartlezers van de bank. Met name kaartlezers hebben we niet altijd bij de hand wat voor handelaars een echt probleem begint te worden. Door consumenten in staat te stellen om hun aankopen af te rekenen met slechts hun persoonlijke handtekening, wordt de kans dat zij de webshop verlaten met een volle, onafgerekende winkelkar een stuk kleiner. Daarnaast beschermd deze betaalmethode de verkopende partij tegen fraude.”
Hoe werkt het?
De handtekenfunctie van Sign2Pay is gekoppeld aan de bankrekeningnummers van 37 Europese banken waardoor de startup transacties kan verwerken van meer dan vijfhonderd miljoen rekeningnummers. E-commerce websites kunnen zich vanaf vandaag registreren op de website van Sign2Pay om op hun webshop of applicatie mobiele betalingen te kunnen accepteren aan de hand van een handtekening. Zij betalen hiervoor een commissie van 2,5 procent van iedere transactie. Consumenten die hun online aankopen willen voldoen met Sign2Pay dienen bij de eerste aankoop een aantal maal hun handtekening te zetten op het touchscreen van hun smartphone of tablet. De consument machtigt Sign2Pay hiermee om het verschuldigde bedrag te incasseren van de bankrekening waarna het terecht komt bij de verkopende partij. Aangezien een persoonlijke handtekening nog wel eens verschillend wordt gezet – zeker naargelang de kwaliteit van het touchscreen afneemt – wordt de handtekening met een eigen ontwikkeld algoritme geanalyseerd op basis van honderden datapunten voordat het kan dienen als nauwkeurig authenticatiemiddel. “Het maakt dus niet uit als de handtekening niet op exact dezelfde manier gezet wordt. Veel andere zaken als bijvoorbeeld de helling curves en de snelheid waarmee men de handtekening zet spelen een rol”, legt Mertens uit. “De nauwkeurigheid waarmee dit gebeurt garandeert een zelfde veiligheidsniveau als dat van biometrische authenticatie waarmee je persoonlijke handtekening veel veiliger wordt dan de traditionele wachtwoorden of pincodes.”
Concurrentie
De markt van mobiel betalen wordt door steeds meer slimme oplossingen ontzettend breed. “We richten ons met Sign2Pay expres alleen op online shoppers om zoveel mogelijk uit het vaarwater te blijven van concurrenten als PayPal die vooral oplossingen bieden voor offline shoppers”, aldus Mertens. “We merken namelijk dat er voor online shoppers nog maar weinig opties bestaan waarmee we ons zoveel mogelijk willen onderscheiden van de concurrentie.” Eind van de dag is bekend of Sign2Pay de DisruptCup in de wacht sleept met haar innovatieve betaalmethode.