SEEDS vestigt record met The Ocean Cleanup
— 16 juli 2014The Ocean Cleanup (TOC) heeft binnen 33 dagen 1 miljoen dollar opgehaald op SEEDS, het crowdfundingplatform van ABN AMRO. TOC bedenkt manieren om plastic uit de zee te halen. Nog nooit haalde een non-profit organisatie in korte tijd zoveel geld op. Dit succes geeft aan hoe banken kunnen bijdragen aan innovaties in de financiële sector.
Boyan Slat, een 19-jarige student aan de TU Delft, is de oprichter van TOC. Door op strategische plekken 100 kilometer lange drijvende barricades in zee te leggen, moet het mogelijk zijn om vervuiling van de oceanen tegen te gaan. Arthur van de Graaf, directeur van SEEDS, was meteen enthousiast toen Slat zijn idee bij hem pitchte: “Ik ontmoette oprichter Boyan Slat en was onder de indruk van zijn idee, toewijding en ondernemersgeest. Niet alleen Seeds, maar ook 20.000 mensen denken daar zo over. Wij zijn trots om partner te mogen zijn van de succesvolste crowdfunding actie voor een non-profit organisatie.”
Einddoel in zicht
Om een testmodel van de barricades te kunnen maken, heeft TOC in totaal 2 miljoen dollar nodig. Aan het begin van de crowdfundingcampagne is de termijn om dit bedrag te halen op 100 dagen ingesteld. Nu er na 33 dagen al de helft van het totaalbedrag is binnengehaald, lijkt het einddoel haalbaar.
Over SEEDS
SEEDS is een crowdfundingplatform dat eigendom is van ABN AMRO. In november 2013 ging deze website live, na het uitvoeren van een aantal succesvolle pilots in het jaar ervoor. Het biedt investeerders de kans om voor een laag bedrag in een project te stappen, tegen een vergoeding die kan bestaan uit een rente of uit het gratis verkrijgen van het te ontwikkelen product. Ondernemers kunnen het platform niet alleen gebruiken om investeringen op te halen, maar ook als testcase om te zien of er een markt voor hun nieuwe dienst of product is.