Robo-advice: nieuwe generatie verandert het spel
— 6 juli 2015Van chatbots als Billie – de virtuele assistent van Bol.com – of Anna van Ikea waar wij terecht kunnen voor al onze klantvragen, kijken we allang niet meer op. Maar een computerprogramma dat ons helpt met belangrijke financiële beslissingen? Dat lijkt toch wel andere koek. Toch is ‘robo-advice’ in de Verenigde Staten al heel normaal.
Online platformen als Wealthfront, Motif Investing, Personal Capital, Betterment en FutureAdvisor helpen middels uitgekiende algoritmen klanten met hun vermogensbeheer. “De robo-advisor berekent je asset allocation en soms zelfs je volledige portefeuille”, aldus Paul Janssen, global product manager van Figlo, ontwikkelaar van een online adviesoplossing. “Het grote voordeel van deze benadering is de schaalbaarheid via internet, maar ook de kosten. Een platform met robo-advice werkt voor een fractie van het tarief dat een menselijke adviseur hanteert.”
Nieuwe markten
Hoewel het totaalvolume dat op deze manier wordt belegd nog bescheiden is, is er wel degelijk sprake van een kapitaalvlucht naar robo-advice. “Robo-advice is here to stay”, ziet ook de Amerikaan Matthew Field, CTO van Figlo’s moederbedrijf Advicent. “De technologie wordt alleen maar beter en dat is ook goed voor de klanten. Het werkt bovendien drempelverlagend door de lage kosten van advies. Door robo-advice krijgen steeds meer mensen de tools die zij nodig hebben voor het plannen van hun financiële toekomst.
Is Nederland ook klaar voor robo-advice? Field denkt van wel: “De pensioenmarkt zal in Europa alleen maar belangrijker worden, waarbij vermogensopbouw door beleggen een grote rol speelt. Daardoor ontstaat bij alle werkenden behoefte aan financieel advies om dit te kunnen plannen.” In Nederland in het bijzonder zal het verschijnsel een effect hebben op de hypotheekmarkt, denkt Janssen. “Onze hypotheekadviesmarkt is uniek in de wereld; in andere landen is een hypotheek veel meer een commodity waar niet zoveel advies omheen zit.” Veranderingen in het Nederlandse hypotheekstelsel, waardoor minder hypotheekvormen mogelijk zijn, maken het eenvoudiger om online advies te genereren. “Een traditionele adviseur vraagt al snel drieduizend euro voor hypotheekadvies, maar online platforms als Hypotheek24 doen het voor zeshonderd euro. En ik denk dat dat bedrag nog verder naar beneden kan door meer te automatiseren.”
Verwachtingen bijhouden
Hoe verandert robo-advice de positie van de menselijke adviseur? En hoe moeten financiële dienstverleners omgaan met deze trend? “Robo-advisors zijn een teken dat financials de verwachtingen van de jongste generatie, de millennials, moeten bijhouden. De gemiddelde leeftijd van een adviseur is 50 en dat is ook de gemiddelde leeftijd van de – vermogende – klanten die zij al bedienen. Maar er is een groot gat met de millennials die net beginnen met het plannen van hun financiële toekomst.” Janssen benadrukt dat adviseurs deze doelgroep op een juiste wijze tegemoet moeten treden. “Millennials zoeken een online, collaborative experience waarin ze ervaringen delen met andere klanten. Online reputatie, gemeten in een net promotor score, wordt belangrijker. En een platform moet mobiel zijn, anders is het voor hen niet interessant. Deze generatie verandert het spel op veel manieren.”