“Regtech zorgt voor comfort binnen bedrijven”
— 21 augustus 2018Wetgeving verandert continu en alles met de hand bijhouden is anno 2018, naast onbegonnen werk, allang gedateerd. ‘Regulatory technology’, oftwel regtech, biedt bedrijven en overheden de kans om efficiënt en compliant te zijn. Wat ze voor financiële bedrijven kunnen betekenen? Veel, aldus Heleen Rietdijk, Chief Compliance Manager bij Aegon.
Financiële bedrijven krijgen vanzelfsprekend ook te maken met allerlei interne en externe regelgeving waar ze aan moeten voldoen. “Stel, een financiële instelling besteedt een bouwproject uit aan een grote bouwonderneming. Een systeem kan dan direct weergeven of er wellicht een commissaris zit die bij beide instellingen actief is. Of dat er sprake is van een bepaald aandelenbelang, of dat werknemers van de uitbesteder onlangs gefêteerd zijn door de partij die de aanbesteding wint.” Aan het woord is Heleen Rietdijk, die als Compliance Manager van Aegon veel met de heersende wet- en regelgeving te maken krijgt.
Financiële instellingen liggen onder een vergrootglas van de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM). Compliant zijn is dus een fikse klus voor de branche. Rietdijk: “Toezichthouders bewegen steeds meer naar digitale monitoring en willen dat de cultuur en het gedrag binnen financiële instellingen voldoen aan gestelde eisen. Regtech kan dit aantonen op een digitale en efficiënte manier. Regtech zorgt voor comfort binnen bedrijven en vertrouwen in de interne compliance.”
Regtech pro’s
Maar ook bijvoorbeeld voor criminele activiteiten binnen financiële instituten biedt regtech dankbare tools. Rietdijk: “Neem het digitaal inregelen van de SIRA (systematische integriteitrisicoanalyse, red.) wat economische criminaliteit moet voorkomen. Het zou optimaal zijn wanneer je als bedrijf de SIRA vanuit je eigen systemen zou kunnen voeden. In de SIRA zitten al bepaalde criteria opgenomen, waardoor we als Compliance bijvoorbeeld kunnen stellen dat voor een bepaalde afdeling het stoplicht op oranje moet staan vanwege een aantal waargenomen risk-events.” Er is geen dubbel werk meer doordat Excelsheets niets steeds ingevuld moeten worden. De digitale toepassingen maken het geheel ook nog eens stuk betrouwbaarder.
Rietdijk: “Vertrouwen is het enige dat de financiële sector zijn klanten kan bieden. Als bedrijf wil je bovendien een volledig beeld hebben van je bedrijfsrisico’s en hoe risico’s gemanaged worden binnen de organisatie.” Ook de consument profiteert hiervan. “Goed ingebedde regtech zorgt voor meer speelruimte om met de klant mee te denken, met het vertrouwen dat er geen onverantwoorde risico’s worden genomen. Daar profiteert uiteindelijk ook de klant van. Door met regtech procesmatig efficiënter bezig te zijn, komen er nieuwe middelen bij om aan de voorkant de klant te bedienen. Dat is nóg een manier waarop klanten profiteren.”
Rietdijk is één van de keynote speakers tijdens het event Regtech en Gedrag, op 22 november aanstaande in Amsterdam.