Redderestaurants.nl biedt horecaondernemers directe hulp in tijd van coronacrisis
— 18 maart 2020Het omzetverlies binnen de horeca loopt minstens net zo snel op als het aantal coronabesmettingen. Reisbeperkingen, het advies om thuis te blijven en het verbod op grootschalige evenementen zorgden vorige week al voor een enorme impact op de horecabranche. De overheidsmaatregel om horecagelegenheden per direct te sluiten, maakt dat veel ondernemers in acute liquiditeitsproblemen terechtkomen. Om alle getroffen horecaondernemers tijdens de viruscrisis financieel te ondersteunen, lanceert Heerlijk.nl een nieuw platform: Redderestaurants.nl.
Via dit platform kunnen consumenten direct een steentje bijdragen om de cashflow van de getroffen ondernemer te stabiliseren. “Iedereen is bang voor zijn baan, daar is helaas geen uitsluitsel over te geven. We kunnen ons beter richten op positieve berichten en als team wilden we iets doen voor de restaurants. Redderestaurants.nl is de uitkomst hiervan”, aldus Arthur Bassant, eigenaar van Heerlijk.nl.
Directe hulp
Waar veel hulpmaatregelen enige tijd kosten voor er resultaat zichtbaar is, richt Redderestaurants.nl zich op directe hulp. Consumenten kunnen snel en gemakkelijk een restaurant-cadeaubon naar wens kopen via het platform Redderestaurants.nl. De voucher dient als het ware als een tijdelijke donatie die, wanneer de horeca weer geopend is, kan worden besteed aan een etentje. Op deze manier kunnen consumenten een steentje bijdragen aan de zwaar getroffen horecabranche. “Heel Nederland is getroffen door het coronavirus. Als online reserveringssysteem voor meer dan 1.000 restaurants, zien we van heel dichtbij in hoeverre de horecabranche is getroffen. Hoewel er veel actie wordt ondernomen, hebben restaurants nú hulp nodig. Om directe hulp te bieden, hebben we Redderestaurants.nl in het leven geroepen. In tijden van crisis moeten we elkaar nóg meer helpen”, vertelt Heerlijk.nl-eigenaar Arthur Bassant.
Álle restaurants
“Redderestaurants.nl is een briljant idee met een positieve insteek. Als iedereen een steentje bijdraagt, kunnen we de crisis met z’n allen overleven”, zegt Joris Peters, eigenaar restaurant Aan de Zweth (Schipluiden). Ook Erik van Loo, eigenaar van restaurant Parkheuvel (Rotterdam), ondersteunt het initiatief van Heerlijk.nl: “De enige pleister in deze tijd is het feit dat je niet de enige bent. Een platform waar verbondenheid en samenwerking centraal staan, is dan ook een belangrijk lichtpunt.”
Redderestaurants.nl richt zich niet alleen op restaurants die aangesloten zijn bij Heerlijk.nl. Álle restaurants mogen zich aanmelden op het charity platform. Horecaondernemers kunnen fans via de Instagram-hashtag #redderestaurants oproepen om de onderneming te steunen. Websitebezoekers kunnen zowel een bon voor een specifiek restaurant als een generieke bon aanschaffen. De vouchers zijn twee jaar geldig en kunnen worden ingewisseld op het moment dat restaurants de deuren weer mogen openen. Consumenten zijn in de gelegenheid om het bedrag (vanaf € 10) zelf te bepalen. Het totaal opgehaalde bedrag – zowel per restaurant als totaal – wordt aangegeven via een teller op de website. Op deze manier wordt iedere consument geënthousiasmeerd om de horeca op een laagdrempelige manier een hart onder de riem steken.