Reclameverbod voor risicovolle beleggingen
— 21 februari 2017De AFM wil een verbod op reclame voor complexe, risicovolle beleggingen waarop consumenten eenvoudig geld verliezen. Deze producten worden volgens de AFM “op grote schaal en op agressieve wijze” online aangeboden door veelal buitenlandse bedrijven. Maandag maakte minister van Financiën Dijsselbloem de weg vrij voor het verbod.
Zes beleggingsproducten vallen onder het verbod, waaronder binaire opties, coco’s, bepaalde contracts for difference en bepaalde turbo’s en futures. Deze zijn zeer schadelijk als ze gebruikt worden door de verkeerde doelgroep, aldus de AFM. Particuliere beleggers verliezen buitensporig veel geld met deze constructies op de korte termijn, terwijl het op de lange termijn “niet goed mogelijk is winst te maken”. Een familielid van een gedupeerde zegt tegen het NRC: “Dit is geen beleggen, dit is gewoon gokken. Dit is niet voor gewone mensen.”
Ook flitskredieten zijn erg risicovol, vertelt de AFM. Hierbij worden “kwetsbare consumenten in geldnood verleid” om snel geld te lenen. De hoge kosten die hier tegenover staan worden vaak over het hoofd gezien. De AFM staat machteloos, aangezien Nederland niet over buitenlandse bedrijven gaat. Met een reclameverbod moeten kwetsbare mensen minder verleid worden tot zulke beleggingen. In België en Frankrijk is zo’n verbod al van kracht.