PwC: Fintech ontwricht financiële dienstverlening
— 6 oktober 2016De opkomst van fintechstart-ups wordt door PwC aangewezen als een van de oorzaken van de opschudding van het personeelsbestand in de financiële sector. Dit staat in PwC’s nieuwe rapport ‘The Power to Perform, Human Capital 2020 and beyond’. Er is behoefte aan een ander soort medewerker door grote veranderingen in technologie, regelgeving en verschuivende verwachtingen van klanten.
Nieuwe uitdagingen
De nieuwe werknemer in de financiële dienstverlening heeft andere vaardigheden en een innovatieve en flexibele instelling. Bedrijven in de financiële sector moeten veranderingen aanbrengen in de manier waarop zij nieuw personeel werven, organiseren en motiveren. “Deze uitdagingen creëren een markt die enorme kansen biedt voor een competitieve herpositionering,” meent hr-specialist van PwC Robert Charlier. “De manier waarop een organisatie menselijk kapitaal bindt, ontwikkelt, beloont en behoudt, is van cruciaal belang bij de aanpak van uitdagingen en het benutten van kansen. Er is nu veel aandacht voor de mensen die moeten vertrekken, maar even belangrijk is het om aandacht te hebben welke vaardigheden nodig zijn bij bestaande en toekomstige medewerkers. Hoe gaat de industrie daarmee om? Lukt het hen dit anders te benaderen?”
Oorzaken ontwrichting
Verschillende factoren dragen bij aan de ontwrichting van de bestaande businessmodellen in de financiële wereld. Een belangrijke hiervan is de opkomst van fintechstart-ups. Verder zijn klanten erg kritisch geworden en moet het maatschappelijk vertrouwen teruggewonnen worden. Bovendien spelen de druk van financiële toezichthouders en de druk van binnenuit om de kosten laag te houden een rol.
Stappenplan
In het rapport worden zeven prioriteiten voor de financiële industrie onderscheiden:
- Werk aan herstel van vertrouwen en de missie van de organisatie.
- Ontwikkel dynamische planningsmodellen voor een flexibele personeelsbezetting.
- Creëer digitale marktplaatsen en uitwisselingsplaatsen voor talent.
- Werp een frisse blik op opleiding en ontwikkeling van vaardigheden (L&D).
- Digitaliseer de werkplek ter stimulering van de productiviteit.
- Integreer human capital analytics in belangrijke zakelijke beslissingen.
- Kijk opnieuw naar beloningsmodellen: beloon de werkelijke bijdrage aan de waardecreatie van de onderneming.