‘Publiek wil niet meer alleen klappen, maar participeren’
— 29 september 2015Ruim tweeduizend bezoekers investeerden afgelopen weekend voor ruim een half miljoen euro in zestig verschillende ondernemingen. Voor het eerst werd er zo’n grootschalig offline crowdfunding evenement georganiseerd in Nederland. Simon Douw, medeorganisator, wil met dit festival offline crowdfunding stimuleren.
Het live crowdfundingfestival werd georganiseerd door crowdfunding bureau Douw&Koren en Startup Amsterdam. Simon Douw vertelt wat de voornaamste reden is voor het organiseren van dit evenement: “We willen graag ‘de crowd’ ook offline in contact brengen met ondernemers die staan te springen om hun nieuwste plannen uit te voeren.” Hij vindt het belangrijk om het online proces offline te maken: “We zijn al zeven jaar betoverd door crowdfunding en wilden daar graag deel van uitmaken op een offline manier.”
‘De crowd’
Een investering vindt bij crowdfunding vaak op het internet plaats. Men heeft de eigenaar van het bedrijf bijvoorbeeld nooit ontmoet. Of als men investeert in een innovatief product, heeft men dat product zelf vaak niet in handen gehad. Daar brengt dit festival verandering in: “De crowd en bedenker moeten samen op pad gaan en daar willen we graag een plek voor creëren.” Op het festival was het daarom ook mogelijk om de producten zelf uit te testen: “De investeerders hadden alle vrijheid om te testen, zo werd er op een elektrische fiets gefietst of vonden er gesprekken plaats tussen families en artiesten.”
Investeerders
Het festival werd druk bezocht door ruim tweeduizend bezoekers. Het waren geen reguliere investeerders die op dit evenement afkwamen. “We wilden een andere doelgroep bereiken”, aldus Douw. “Er liepen families, studenten en ouderen rond. Door crowdfunding kan anno nu iedereen investeerder zijn.”
Het soort investeerders, zoals families, die op het festival afkwamen hebben geen groot kapitaal om uit te geven. Daarom was mogelijk om al vanaf een klein bedrag te investeren in een project. “De investeringen liepen uiteen van tien tot tienduizenden euro’s”, aldus Douw. Voor een investering is één ding heel erg belangrijk, ongeacht de grootte van een onderneming: “De investeerder moet affiniteit hebben met het project.”
Met dit festival werden de verwachtingen van de organisatie sterk overtroffen: “Er is voor ruim een half miljoen euro geïnvesteerd in de ondernemers en creatieven die op het festival stonden.” In totaal waren er zestig ondernemers en creatieven aanwezig tijdens dit tweedaags evenement. “We hadden geen hoge financiële verwachtingen, dit experiment had vooral ten doel om te kijken of live crowdfunding aanslaat, maar dit bedrag overtreft alles.”
Toekomst
Douw is van mening dat er een groeiende markt is voor crowdfunding, daarbij is het belangrijk dat er gefocust wordt op de verschillende investeerders. “Er zullen aankomende jaren nog veel meer investeerders bijkomen. Het wordt voor consumenten steeds minder interessant om ‘gewoon’ te beleggen of sparen. Consumenten zullen naar alternatieven gaan zoeken”, vindt Douw.
Volgens Douw moeten er meer mogelijkheden komen voor live crowdfunding. “Volgend jaar gaan we dit zeker weer doen, maar gezien het enthousiasme kijken we al of we alweer eerder hiermee door kunnen gaan”, aldus Douw.