Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Portret: Hanneke Jukema (ABN Amro Verzekeringen)

Oog voor diversiteit, visie hebben en ruimte geven. Dat kenmerkt in het kort een goede leider, als je het aan CEO bij ABN Amro Verzekeringen Hanneke Jukema vraagt.

“Er moet duidelijk zijn wat de gewenste resultaten zijn, maar met de aanpak bemoei ik me niet”, zo omschrijft Jukema haar rol bij de bank in het interview met FinanceInnovation. In haar functie zet ze binnen ABN Amro Verzekeringen (AAV) – een joint venture van ABN Amro en Delta Lloyd – de koers uit. Ook geeft ze invulling en sturing aan wat er met commissarissen en aandeelhouders wordt afgesproken.

Afspiegeling van de samenleving
Jukema werkt het liefst in teamvorm. “Door steeds bewust op zoek te gaan naar de unieke kracht van onze organisatie én het specifieke talent van mensen en teams, willen we onze klant vernieuwende producten en diensten kunnen blijven aanbieden.” Bij het samenstellen van teams vindt de CEO het belangrijk dat haar bedrijf een afspiegeling is van de samenleving. Een overload aan mannen of vrouwen zul je dus niet tegenkomen bij AAV. “Ik mik op een representatieve vertegenwoordiging van geslacht, religie, seksuele geaardheid, nationaliteit, enzovoorts. Daarbij moeten de juiste competenties aanwezig zijn. En onderling sprake van de juiste chemie. AAV en Delta Lloyd hebben dat allebei hoog in het vaandel staan. En daar ben ik trots op.”

Speaking of innovatie: hoe innovatief is AAV eigenlijk? “Wij vernieuwen regelmatig. Zo ontwikkelen we op dit moment een preventieapp voor het MKB. Klanten worden zich met deze game spelenderwijs bewust van mogelijke risico’s en hoe deze te voorkomen.”

“Het draait om verbinding”
Goed, als we de CEO mogen geloven aan innovatie bij AAV geen gebrek. Maar ook klanten krijgen de laatste tijd extra aandacht, zo vertelt Jukema. “Het draait allemaal om verbinding. Met medewerkers, maar ook met klanten. Steeds meer zal de klant zelf willen kiezen hoe, wanneer en waar hij zaken met ons wil doen. Daar zijn wij ons goed van bewust.” Ze omschrijft de klant als ambassadeur van het bedrijf. “En je wilt ook dat hij dat blijft. Dat stelt eisen aan je organisatie, maar ook aan personeel en processen. Dat alles in goede banen leiden is wat mij betreft de grootste uitdaging.”

Hoe zit het tot slot met de werk-privébalans van Jukema? “Mijn baan vraagt veel van mij, en daarmee ook van mijn thuisfront en familie. Mijn dochter is nu zeventien en heeft eindexamen gedaan. Ze heeft nu een leeftijd dat we goed over de werk-privébalans kunnen praten. Daardoor kunnen we eigenlijk altijd op tijd ingrijpen als die verkeerd is.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles