Populariteit Apple Pay op z’n retour
— 4 september 2015Na een veelbelovende start blijkt de revolutie die Apple met Apple Pay teweeg wil brengen, alweer gedoofd. Uit verschillende cijfers blijkt dat de populariteit van de mobiele betaaldienst op zijn retour is.
Uit onderzoeksdata van InfoScout blijkt dat het percentage Apple-klanten dat Apple Pay geprobeerd heeft, tussen maart en juni met twee procentpunten gedaald is: van 15,1 procent naar 13,1 procent. Andere cijfers zijn nog veelzeggender. Waar in maart nog 40 procent van de Apple Pay-gebruikers de dienst voor hun laatste transactie had gebruikt, was dit in juni nog 23 procent. Tevens is er een daling in het percentage ‘committed users’, signaleert het onderzoeksbureau. In maart betaalde 48 procent van de iPhone 6-gebruikers met Apple Pay in winkels waar dat kon, in juni was dit slechts 33 procent.
Beperkingen voor consumenten en bedrijven
Moeten we verbaasd zijn over deze daling? Niet echt, als we Karen Webster mogen geloven. Zij adviseert als CEO van Market Platform Dynamics internationale bedrijven op het gebied van betalingen en e-commerce. Op PYMNTS.com zegt zij: “Toen Apple Pay werd aangekondigd, waren er beperkingen voor zowel gebruikers als retailbedrijven. De eerste groep moest over een iPhone 6 beschikken en de tweede groep over een NFC-betaalterminal. De waardepropositie was ook vooral op consumenten gericht. En toen zelfs ‘diehard’ Apple-fans aanvankelijk niet warm liepen voor Apple Pay, was dat al een teken dat het een moeilijk verhaal ging worden.”
Oplossing voor niet-bestaand probleem
Volgens Webster is er een les te trekken uit de teloorgang van Apple Pay. “Apple wilde een probleem voor consumenten oplossen dat helemaal niet bestond. Betalen in een winkel was nooit het probleem.” Er zijn genoeg pijnpunten in de in-store winkelervaringen die wel om oplossingen vragen, maar betalen was er daar geen van. “Wat is het nut dat, nadat de klant door de winkel heeft gezocht naar het juiste product en in de rij heeft gestaan, hij met een telefoon kan betalen in plaats van met een betaalpas die ook al overal werkt? Dat is wat klanten ons willen vertellen, gebaseerd op de onderzoeksresultaten.”