Payaut lanceert geautomatiseerde betaaloplossing voor online marktplaatsen
— 9 juli 2020Fintech-startup Payaut lanceert vandaag een geautomatiseerde betaaloplossing voor online platforms en marktplaatsen. De oplossing helpt online bedrijven die in de betaalstroom zitten, om op eenvoudige wijze te voldoen aan de PSD2-regels en toch in zee te kunnen gaan met meerdere payment service providers (PSP’s). Payaut is opgericht door veteranen uit de betaalindustrie en e-commerce, afkomstig van onder andere Adyen en Procter & Gamble.
De betaaloplossing van Payaut zorgt ervoor dat het geld dat omgaat op online marktplaatsen automatisch bij de juiste verkopers – zowel particulieren als bedrijven – terechtkomt. Dat doet het door als schakel te fungeren tussen Payment Service Providers en de verkopers. Online marktplaatsen zijn zo niet gebonden aan één PSP, maar kunnen meerdere betaaldiensten zoals Mollie, Adyen en Stripe aansluiten. Dit geeft het platform veel voordelen ten opzichte van de al bestaande oplossingen, waarbij slechts één PSP kan worden aangesloten.
Daarnaast zorgt Payaut er automatisch voor dat het geld in de juiste verhouding bij de juiste personen of bedrijven terechtkomt, door middel van SplitPayment. Payaut kan verkopers op ieder platform veilig, snel en automatisch verifiëren om te voldoen aan de benodigde ‘Know Your Customer’-vereisten binnen de PSD2-wetgeving.
Online marktplaatsen direct PSD2-compliant
De unieke betaaloplossing van Payaut bevrijdt online marktplaatsen zo van de betaalstroom. Een belangrijke stap, omdat deze platformen anders een betaalinstelling moeten worden om PSD2-compliant te zijn. PSD2 is de nieuwe Europese wet die het betalingsverkeer tussen consumenten en bedrijven reguleert. Een betaalinstellingvergunning verkrijgen bij De Nederlandsche Bank (DNB) is een kostbaar, tijdrovend en ingewikkeld proces, dat voor veel van deze marktplaatsen onhaalbaar is. Met de oplossing van Payaut is dit in één keer geregeld en voldoen ze aan de strenge eisen.
“Een aantal marktplaatsen in Nederland heeft al een brief ontvangen van DNB dat ze nu niet voldoen aan de nieuwe Europese PSD2-wetgeving,” zegt Ernst van Niekerk, CEO van Payaut. “Daar zijn ze best van geschrokken. Dat betekent namelijk dat ze óf een licentie als betaalinstituut moeten verkrijgen, wat voor veel van hen niet te doen is. Of ze moeten één PSP nemen die al hun betaalstromen beheert. Het kiezen voor één PSP beperkt dan weer hun schaalbaarheid.”
“Met Payaut kunnen wij al die zorgen in één keer wegnemen,” vervolgt Van Niekerk. “Payaut fungeert voor de desbetreffende online marktplaatsen als een virtuele PSD2-licentiehouder waardoor ze toch in zee kunnen gaan met meerdere PSP’s en ze zelf geen licentie hoeven aan te vragen. Online marktplaatsen kunnen zich daardoor richten op hun core business.”
Nieuwe investeringsronde, toonaangevende klanten
Tientallen jaren (fin)tech-ervaring
Als jong bedrijf kan Payaut terugvallen op een ervaren team van oprichters. CEO Ernst van Niekerk is al tien jaar werkzaam in de online betaalindustrie. De laatste twee jaar was hij als productmanager bij Adyen verantwoordelijk voor Adyen for Platforms.
Chief Commercial Officer Pieter de Haas heeft ruim tien jaar ervaring in diverse managementposities bij multinationals zoals Procter & Gamble, en is gespecialiseerd in e-commerce en online marktplaatsen. CTO Gillis Haasnoot heeft een uitgebreide achtergrond in de tech-industrie, onder meer bij Spil Games en als oprichter van Sportalize en de Android-app Voetbal Livescore.