Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Overweldigende kans in Helsinki voor Nederlandse startups

De Nederlandse vertegenwoordiging van startups deze week in Finland tijdens de startupconferentie Slush was nog nooit zo groot. Eigenaren van beginnende Nederlandse bedrijven zijn dit jaar sterk vertegenwoordigd tijdens het evenement dat dit jaar maar liefst 15.000 bezoekers trekt.

Ons kikkerland zet zichzelf dit jaar op de kaart in Helsinki met de aanwezigheid van honderd delegatieleden en achttien startups. Fabienne van Gram, van YES!Delft, zegt over de aanwezigheid van startups en studenten op het evenement: “Dan toon je innovatie in je land, niet alleen maar: ‘dit is Nederland’.”

Prominente aanwezigheid
Het FD schrijft dat er een heus Holland Café is opgericht voor de onze startups. Deze stand wordt gekarakteriseerd door de meest bekende Nederlandse exportproducten, zoals tulpen en fietsen. Op deze manier proberen de aanwezige starters investeerders en partners aan te trekken.

Cees Bandsema is ambassadeur in Finland en heeft het evenement de afgelopen jaren sterk zien groeien. “De ambassade zei daarom dat we dit jaar prominenter aanwezig moeten zijn. Daarvoor is een herkenbaar meetingpoint erg belangrijk voor onze startups en vele anderen.”

Finse startupcultuur
Het startup-evenement in Helsinki is de laatste jaren groot geworden doordat de gehele Finse startupcultuur is gegroeid. De oorzaak hiervan ligt onder andere bij de ‘erfenis’ van Nokia en het succes van grote gamebedrijven,  zoals Supercel: een van de organisatoren van het evenement.

De mogelijkheden van beginnende, technische ondernemingen tijdens het evenement zijn groot. Piet van der Wielen is manager Starten & Groeien bij Brainport. Hij vertelt dat hij het formaat van het startup-evenement overweldigend kan zijn. “Ik denk dat heel veel starters nog niet zover zijn dat ze iedereen zomaar aanspreken. Dat is ook eigenlijk het leereffect van de beurs.” Collega startup-coach Robert Al, vertelt dat de omvang van Slush ook de kracht van het evenement is. “Het is een enorme kans om je dienst of product te laten zien. Maar dan moet je wel afspraken regelen en op mensen afstappen.”

Over de schrijver

Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles