Op weg naar Fintech 2.0: de toekomst van de grootbank
— 31 maart 2016De kapitaalmarkt maakt een grote verandering door: terugtrekkende grootbanken, nieuwe toetreders die in het gat op de kapitaalmarkt springen en MKB’ers die aan deze nieuwe realiteit moeten wennen. Maar wat betekenen de ontwikkelingen voor grootbanken?
We vroegen het Wouter Pollmann (Directeur Marketing & Communicatie van Topicus Fintech Software) en Ed Kiers (Account Manager New Business biij Trefi Finance).
Topicus introduceert binnenkort Fyndoo, de eerste online tool waarmee zakelijke kredieten met elkaar vergeleken kunnen worden door accountants en kredietadviseurs. Trefi Finance biedt financiering aan voor het MKB, maar ook kredietinformatie, facturatie en debiteurenbeheer.
Verwachten jullie dat kapitaal en dienstverlening steeds meer van elkaar vervreemd raken?
Kiers: “Banken bieden, verwacht ik, op termijn alleen nog krediet en advies in fysieke filialen aan bedrijven met een omzet van minstens tien miljoen euro. Kleinere bedrijven regelen hun krediet en advies dan online. Er zal steeds meer software verschijnen die bedrijfsadviseurs wegwijs maakt in het kapitaalaanbod. Ik verwacht dat (groot-)banken daar ook gebruik van gaan maken: het advies wordt dan ook niet gescheiden van de financiering, maar meer digitaal ingericht. Banken zullen dus nog wel krediet aanbieden, maar het advies zal digitaal worden ingericht.”
Pollmann: “Banken zullen ook nog steeds advies naast de kapitaalproducten aanbieden. Als alternatieve financiers – bijvoorbeeld innovatieve start-ups – dit beter kunnen inrichten dan de traditionele aanbieders, dan zullen zij een substantieel marktaandeel verwerven. Labels van de SNS Bank in de particuliere markt lopen daarbij voor op andere banken. Zij bieden ook kapitaalproducten van andere leveranciers aan, en daarmee een veel onafhankelijker advies. Ik verwacht dat de rest van de markt volgt.”
Wat betekent dat voor de toekomst van grootbanken?
Kiers: “Als een ondernemer geld nodig heeft, zal hij via zijn accountant naar de bank gaan. In verregaande mate worden de diensten van de bank gedigitaliseerd; het aantal bankfilialen zal dan ook teruglopen. Daarbij komt er ruimte voor nichespelers die specifieke diensten gaan aanbieden.”
Pollmann: “Banken moeten in een hoog tempo kunnen inspelen op de veranderende marktomstandigheden, zodat ze een (aangepaste) belangrijke positie kunnen behouden. Technologie helpt ze daarbij, maar denk ook aan de inrichting van passend product- en bankbeleid. Zonder te veel in technische details te willen vervallen, gaat het over tailormade IT-oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten op een work object centric-inrichting van processen, in plaats van process centric-inrichtingen. Dat zijn nodige vernieuwingen.”
In welke mate en op welk gebied gaan grootbanken samenwerken met fintech-partijen?
Kiers: “Uiteindelijk verwacht ik dat zij met banken gaan samenwerken. De bank houdt namelijk het primaire contact met de rekeninghouder en verzorgt het betalingsverkeer, nichespelers zoals wij leveren daarnaast de specialistische diensten.”
Pollmann: “Ik denk dat we naar fintech 2.0 gaan, waar de brug geslagen wordt tussen deze twee werelden. Banken zullen samenwerkingen aangaan, maar wel op een manier die past binnen hun compliancy-richtlijnen, de kaders van de wetgever en op een voorspelbare en beheersbare manier. Je ziet dat doordat de fintech-kwajongens groot worden, ze ook met deze criteria te maken krijgen. Dat uit zich al in banken die startup-bootcamps sponsoren en andere samenwerkingen die worden ingericht; er worden nu al bruggen gebouwd.”