Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Op weg naar fintech 2.0: de toekomst van de grootbank

De kapitaalmarkt maakt een grote verandering door: terugtrekkende grootbanken, nieuwe toetreders die in het gat op de kapitaalmarkt springen en mkb’ers die aan deze nieuwe realiteit moeten wennen. Maar wat betekent deze nieuwe realiteit voor grootbanken?

We vragen het Jeroen Broekema, Directeur Nederland van Funding Circle. Het financieringsplatform is wereldwijd op jaarlijkse basis goed voor een miljard euro aan financiering. In Nederland is Funding Circle ongeveer een jaar actief. Het platform heeft inmiddels al meer dan 240 mkb’ers aan financiering geholpen. De missie van Funding Circle: de kapitaalmarkt democratiseren. Ook vragen we wat deze nieuwe realiteit voor grootbanken betekent aan Arjeh van Oijen, cognitive solutions sales voor Financial Services en aan Michel Splint, Manager IBM op de afdeling Innovation Space & IBM Cloud Consulting.

Verwacht je dat kapitaal en dienstverlening steeds meer apart worden aangeboden?
Broekema: “Banken die zich vroeger op mkb-financiering richtten, verliezen nu hun in interesse in de ‘k’ van mkb. Aangezien wij ons richten op die kleine bedrijven die een lening tot een miljoen nodig hebben, durf ik te zeggen dat het daar wel gescheiden wordt. Wij leveren een betere service en de grootbanken – hoewel ze dat niet toegeven – zijn blij dat de onderkant van de markt wordt overgenomen.”

Van Oijen: ”Een gevolg van deze ontwikkeling is dat traditionele banken in toenemende mate op zoek gaan naar samenwerkingsverbanden met start-ups en fintech-bedrijven om de diensten van deze nieuwkomers toe te voegen aan hun bestaande dienstverlening. Dit kan in de vorm zijn van een partnership, maar je ziet banken ook steeds vaker investeren in deze start-ups”.

Wat betekent dat voor de toekomst van grootbanken?
Broekema: “Ik vaar op wat we hebben meegemaakt in Engeland, dat samen met de V.S. toch vaak leidend is in dit soort ontwikkelingen. Banken moeten nu weer hun best doen om winst te maken. Ze blijven, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar ze bieden een meerwaarde op ingewikkelde producten, die een hoger kennisniveau en meer ervaring vragen.”

Van Oijen: “Banken hebben de neiging om alles te willen aanbieden. Uiteindelijk moeten zij de keuze gaan maken of ze het klantcontact blijven onderhouden of zich juist richten op de levering van de dienst erachter. Een goed voorbeeld van deze laatste is The Bank of New York Mellon: die heeft zich gespecialiseerd in het uitvoeren van bankdiensten die door andere banken op de markt worden gebracht.”

Splint: “De auto-industrie weet al lang dat je niet alle onderdelen zelf moet maken. Uitbesteden is het toverwoord. Banken zien dat nog niet en denken dat ze zelf alles kunnen. Dit is niet meer houdbaar. Er zullen werkzaamheden naar andere partijen afgestoten gaan worden. Dat betekent ook dat de toezichthouder meer partijen zal moeten monitoren. Ik verwacht dat de meeste banken zich met de eindgebruiker bezig houden, als ze tenminste de inventiviteit hebben om te concurreren met nieuwe spelers. Wij denken (en dat geldt niet alleen voor de financiële sector) dat succes bepaald wordt door een goede customer experience; dat zie je ook terug bij het succes van zogenaamde unicorns.”

In welke mate en op welk gebied gaan grootbanken samenwerken met fintech-partijen?
Broekema: “Op drie manieren. Allereerst zullen banken kapitaal aanbieden aan financieringsplatforms. Daarnaast zullen ze als ‘doorverwijzer’ werken en klanten doorzetten die bijvoorbeeld 100.000 euro nodig hebben. Grootbanken en fintech-partijen trekken ook samen de markt op, door bijvoorbeeld gezamenlijk de klant te informeren.”

Splint: “Niet marketing en kostenreductie, maar innovatie, geeft grootbanken hun marktaandeel terug. En de voorwaarden voor innovatie liggen niet bij een grootbank. Denk aan de legacy, cultuur, geen gebruik van de cloud: ze staan met voeten in beton. Ze zullen dus moeten samenwerken. Gelukkig zien steeds meer banken innovatie niet als een hobby en daalt het besef ook in bij de Raad van Commissarissen. De reflex van grootbanken is op dit moment echter om een uitdager over te nemen, terwijl een partnership veel meer mogelijk maakt dan een acquisitie.”

Over de schrijver

Aaron Mirck
Aaron Mirck

Aaron MIrck is gek op nieuwe technologieën, omdat hij gelooft dat techniek de democratie sterker kan maken.

Related Articles