“Ook advisering moet geautomatiseerd worden”
— 23 januari 2015Drie vragen aan… Theodor Kockelkoren
De vele startups die er zijn op het gebied van FinTech bewijzen dat financiële innovaties zich uiten in veel verschillende vormen. Volgens Theodor Kockelkoren, lid van de Raad van Bestuur van de Autoriteit Financiële Markten, is het na de golf van mobiele dienstverlening van banken en verzekeraars nu tijd dat ook de advisering van klanten geautomatiseerd wordt.
Theodor Kockelkoren is sinds 2008 lid van de Raad van Bestuur van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Met een scherpe kijk op financiële innovatie jureerde Kockelkoren afgelopen jaar in de vakjury van de Accenture Innovation Awards voor de categorie Financial Services. “Het wordt tijd dat banken en verzekeraars ook de advisering van hun klanten gaan automatiseren”, meldt Kockelkoren in een uitleg van zijn visie op financiële innovatie.
Wat is wat uw betreft de grootste innovatie in finance geweest de afgelopen jaren?
“Echte uitspringers zijn er volgens mij niet. Wel is er een hele zichtbare: de mobiele dienstverlening van banken en verzekeraars. Zo beschikken de meeste banken inmiddels wel over een app waarmee klanten kunnen internetbankieren. Klanten hoeven hiervoor niet per se meer achter een desktop te zitten. Met hun smartphones hebben ze waar dan ook toegang tot de dienstverlening van hun bank. Die golf aan apps hebben het gemak voor klanten aanzienlijk vergroot. Het wordt nu tijd dat ook de advisering van klanten door banken en verzekeraars geautomatiseerd wordt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld hypotheek- of beleggingsadvies. Nu nog zijn hiervoor fysieke werknemers nodig. Hierdoor blijven klanten voor advisering afhankelijk van kantooruren. Dat perkt de bereikbaarheid van deze advisering in. Financiële instellingen zijn wel bezig met geautomatiseerde advisering, maar te terughoudend uit angst voor claimontwikkeling. Een rechter stelt klanten die vinden dat ze niet goed zijn geholpen namelijk dikwijls in het gelijk. Nieuwe technologie voor geautomatiseerde advisering wordt hierdoor eerst oneindig nagelopen alvorens men overgaat op implementatie ervan. Dat bevordert de ontwikkeling niet.”
Waar schort het wat u betreft (nog) het meest aan in de financiële wereld?
“Laat ik eerst aangeven dat er grote stappen zijn gemaakt in de klantgerichtheid van de financiële sector. Deze is aanzienlijk verbeterd door mobiele dienstverlening en het feit dat adviseurs beter worden ondersteund door nieuwe tools en technieken. De dienstverlening kan echter veel goedkoper en kwalitatiever. Zo betaalt men nu al gauw een fors bedrag voor advisering en dat is niet nodig. Daarnaast is het systeem van ons betalingsverkeer goedkoop, maar gebaseerd op verouderde technieken. Door het systeem te upgraden met moderne technieken en een sterkere rekenkracht, kan de kostprijs per transactie teruggedrongen worden. Zo wordt het voor startups in Nederland een stuk makkelijker om een businessmodel te starten gebaseerd op veel transacties met een kleine waarde. Dat bevordert verdere innovatie.”
Op welke innovatie zit u met smart te wachten? Wat is hierin uw eigen rol?
“Een voorbeeld is geautomatiseerde dienstverlening. Hierin zijn voor financiële instellingen de grootste stappen te behalen. De AFM is een groot voorstander van innovatie die in het voordeel werkt van klanten en probeert dit dus ook zoveel mogelijk te stimuleren. Enerzijds doen we dit door met onze ‘innovation room’ de deur zoveel mogelijk open te houden voor innovatieve partijen die worstelen met de bestaande regelgeving. Wij analyseren met deze partijen de mogelijkheden en onmogelijkheden. Indien dat verstandig is, kunnen we ook advies uitbrengen om regelgeving aan te passen zodat goede innovatie van deze partijen mogelijk wordt. Zo constateert de AFM bijvoorbeeld dat de wetgeving op dit moment nog niet klaar is voor verschillende vormen van crowdfunding. We zijn benieuwd waar eventuele knelpunten zitten. Tegelijkertijd willen niet te snel gaan sleutelen aan wet- en regelgeving als nog niet voldoende duidelijk is in welke richting de markt zich ontwikkelt.”
1 Reactie
zeker wanneer je de geautomatiseerde toepassingen te groots/te ver inzet kun je mijns inziens niet meer goed aanvoelen wat er echt speelt in de hoofden van je klanten. Adviezen worden emotieloos en daardoor raak je als adviseur out of control. Iets wat herkenbaar zou moeten zijn bij een AFM bestuurder.