Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Online betalen onverminderd populair

iDeal is in Nederland, net als vorig jaar, de meest gebruikte betaalwijze bij online aankopen. Daarna volgen PayPal en Afterpay. Online betalen (en shoppen) blijft een risico voor de consument. Daarom waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) consumenten voor de risico’s van aankopen doen op het web.

Uit onderzoek van eCommerce Payment Monitor blijkt dat iDeal nog steeds het populairst is bij online betalingen. PayPal en AfterPay worden daarbij steeds meer gebruikt door consumenten.

AfterPay
AfterPay wordt vaak gebruikt in de fashion-segmenten, blijkt uit onderzoek van eCommerce Payment Monitor. Vier procent van de online kledingaankopen werd in de eerste helft van 2015 betaald met AfterPay, terwijl dit in 2014 nog maar twee procent was.

Actie
De campagne die ACM startte, wil men de consument waarschuwen voor de risico’s die gepaard gaan bij het doen van online aankopen. Met de actie ‘Reken af met verrassingen, kies bewust hoe je betaalt’ moet de consument worden wakker geschud om na te denken hoe men afrekent bij de virtuele kassa. Zo bestaat er bijvoorbeeld de Online ShopScan waarbij consumenten de betrouwbaarheid van een webwinkel kunnen checken.

ACM
Bij online aankopen kan de consumenten ervoor kiezen om vooraf of achteraf (bijvoorbeeld met AfterPay) te betalen. Volgens de ACM is het belangrijk dat de consument zich meer bewust is over de risico’s, zoals dat het product niet geleverd wordt of er zich andere problemen voordoen. “Het online shoppen neemt toe”, aldus ACM-bestuurslid Anita Vegter tegen NU.nl. “Consumenten vinden het gemakkelijk en prettig. Om dit zo te houden, is het belangrijk dat de consument bewust kiest hoe hij betaalt bij online aankopen.”

Over de schrijver

Avatar foto
Meike Storck

Schrijft graag over innovatieve startups die de financiële wereld op de kop willen zetten. Daarnaast ook geïnteresseerd in wat er in de het buitenland speelt in de financiële sector.

Related Articles