Onguard: de financiële sector in 2021 – Trends en voorspellingen
— 14 december 2020De uitbraak van Covid-19 heeft een enorme impact op zowel bedrijven als individuen. Zo ook op de financiële sector, niet in de laatste plaats doordat iedereen vanuit huis werkt. Hoewel 2020 een enorm turbulent jaar was, zal 2021 ook de nodige onzekerheden met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan de Brexit die zorgt voor veranderingen in de regelgeving en beveiliging van gegevens. De noodzaak om mee te bewegen met nieuwe technologieën, zoals automatisering en kunstmatige intelligentie (AI), wordt hierdoor belangrijker dan ooit. Maar welke trends en voorspellingen voor de financiële sector kunnen we precies verwachten in 2021?
Geschreven door: Marieke Saeij, CEO Onguard
Automatiseren
Veel finance professionals zijn inmiddels gewend om vanuit huis te werken. 82 procent is zelfs van plan om dit ook na de coronacrisis te blijven doen, zo bleek uit de FinTech Barometer. Doordat een groot gedeelte van het personeel vanuit huis werkt, wordt de inzet van software steeds belangrijker. Kijk als finance afdeling daarom goed naar bestaande processen en hoe je deze op een veilige manier kunt automatiseren. Zeker nu remote werken de standaard is, is security erg belangrijk.
Automatisering kan bovendien leiden tot meer inzicht in cashflowmanagement en zorgen voor een efficiëntieslag, iets wat door de economische gevolgen van de coronacrisis in 2021 alleen maar belangrijker wordt. Software kan bijvoorbeeld repetitieve taken overnemen, zodat finance professionals meer tijd overhouden voor complexere taken en het onderhouden van de klantrelatie.
Zorgvuldige implementatie van technologieën
AI en machine learning integreren zich snel in ons dagelijks leven. Ze beïnvloeden onze beslissingen, zowel op de werkplek als daarbuiten. Maar bij de implementatie van deze technologieën moet zorgvuldig nagedacht worden over een aantal kwesties. Denk bijvoorbeeld aan transparantie, met name in de manier waarop AI bepaalde conclusies trekt. In 2021 komt er meer aandacht voor het blootleggen en definiëren van de ethische aspecten van AI-implementaties. Op basis van welk soort kenmerken mag AI bijvoorbeeld voorspellen hoe groot de kans is dat iemand zijn factuur wel of niet op tijd betaalt? Het is mogelijk dat er de komende jaren nieuwe regelgeving wordt geïmplementeerd om dit te verduidelijken.
Interne en externe communicatie
2021 staat ook in het teken van de ontwikkeling van tools die communicatie vergemakkelijken. Het is van belang dat finance professionals onderling goed kunnen communiceren, zodat iedereen altijd up-to-date is en over de juiste informatie beschikt. Daarnaast blijft technologie een grote rol spelen bij het klantcontact. Veel finance professionals zijn gewend geraakt aan videocalls met klanten. Nu veel mensen vooral vanuit huis opereren, wordt een persoonlijke en klantgerichte aanpak in 2021 nóg belangrijker. Technologie speelt hierin een sleutelrol, met nieuwe applicaties om klanten nog beter mee van dienst te kunnen zijn.
Realtime samenwerking door werken in de cloud
Veel applicaties, zoals support tools, hebben de overstap naar de cloud gemaakt. Toch wordt er nog maar weinig gebruikgemaakt van cloud-gebaseerde programma’s die realtime samenwerking mogelijk maken, of het nu gaat om interne samenwerking tussen finance professionals of om communicatie met klanten. Gezien het blijvende karakter van remote werken, zullen deze applicaties sneller ontwikkelen. Voor organisaties is het daarom zeker interessant om dit soort applicaties op grote schaal te gaan gebruiken. Hierdoor wordt de basis gelegd voor een live-omgeving waarin meerdere partijen hun input kunnen geven.
Technologie omarmen
De verwachting voor 2021 is dat technologische mogelijkheden een grotere rol gaan spelen en verschillende voordelen opleveren voor de finance professional. Denk aan de toepassing van kunstmatige intelligentie en meer centralisatie van systemen en data. Zo is technologie in staat om dagelijkse repetitieve taken over te nemen, acties voor te stellen en meer over- en inzicht te bieden. Hierdoor houden finance professionals meer tijd over voor uitdagendere taken en kunnen zij de klanttevredenheid en bedrijfsvoering naar een hoger niveau tillen.
Daarnaast gaat technologie ook een rol spelen in de toepassingen die gebruikt worden om remote te kunnen werken. Organisaties zullen ervoor moeten zorgen dat hun digitale infrastructuur zo is opgezet dat werken op afstand makkelijker wordt. Nu technologie in staat is om te helpen bij elk aspect van de manier waarop een finance professional volgend jaar zal werken, is het van belang dat de financiële sector deze mogelijkheden de komende maanden verder benut.