“Nieuwe risico’s gedragen zich anders”
— 19 juli 2016Nh1816 Verzekeringen legt de focus al 200 jaar op het intermediair, waarmee de verzekeraar zich onderscheid van de concurrentie die inzet op online. Toch erkent directeur van de Noord-Hollandse verzekeraar Cas Verhage de mogelijkheden van technologische ontwikkelingen voor verzekeraars, zijn klanten en het intermediair.
Hoe ga je als verzekeraar om met innovaties?
“Innovatie zorgt ervoor dat sommige risico’s zullen verdwijnen, maar creëert ook nieuwe risico’s. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, onder meer door naar andere branches te kijken. De deeleconomie verandert verzekeren ook op een bepaalde manier. Denk bijvoorbeeld aan Airbnb, dat invloed heeft op de hoogte van het risico. Daarnaast is het in deze snel ontwikkelende economie belangrijk om contact te onderhouden met je klanten. Een verzekering is een low interest-product, dus is het nog belangrijker om top of mind te blijven. Klanten praten liever niet over verzekeringen, maar als er iets gebeurt is het opeens wel belangrijk.”
Welke innovaties gaan de verzekeringswereld opschudden?
“3D-printen staat nu in de kinderschoenen, maar gaat een enorme vlucht nemen. Kapotte producten hoeven dan niet opnieuw aangeschaft te worden, maar kunnen gewoon geprint worden. Dat is van invloed op het schadeherstel. Internet of Things wil ik ook noemen. Als je toch met pech langs de weg staat, dan kan je in de toekomst, aan de hand van gebruiksgegevens, zien wat het euvel veroorzaakte. Door algoritmes op die data los te laten, kan je je dienstverlening beter organiseren.”
Wat betekenen die ontwikkelingen voor het berekenen van risico’s?
“Wat opvalt is dat nieuwe risico’s zich anders gedragen. Toen wij in 1816 begonnen, bestonden er geen auto’s. Wij zien ontwikkelingen komen en gaan. Straks rijden hier zelfrijdende auto’s, met een ander risico dan de huidige voertuigen. De fietser communiceert met de auto, wat een zelfrijdende auto niet kan. Dat roept nieuwe vragen op. En als de zelfrijdende auto echt geen schade rijdt, dan hoef je die ook niet te verzekeren. Verzekeraars beredeneren een premie namelijk niet op sentiment, maar op een werkelijk risico.”
Nh1816 zet in op lokale adviseurs. Waarom kiezen klanten voor een intermediair?
“We geloven – en merken, gezien de zwarte cijfers – dat er behoefte bestaat aan lokale adviseurs. Consumenten hebben immers minder tijd om zich te verdiepen in verzekeringsproducten, willen ontzorgd worden. Het is een ambacht en intermediairs hebben de benodigde kennis in huis. We ondersteunen ze ook. De VerzekeringApp van Nh1816 biedt het ideale hulpmiddel voor verzekerden. Nh1816 ondersteunt daarmee de adviseur in zijn dienstverlening en ontzorging naar de klant.”